Viktige datoer i kirkevalget

Før 15. desember
Valg av nominasjonskomité i alle bispedømmer

- I hvert prosti blir det avholdt et valgmøte hvor mang velger prostiets representant i Nominasjonskomiteen.

- Hvert menighetsråd sender en representant til valgmøtet.

- Personene som blir valgt til å representere prostiet i Nominasjonskomiteen, behøver ikke å være medlem av noe menighetsråd.

- Valgmøtene finnner sted i løpet av de nærmeste ukene, før 15. desember.

Før 15. januar
Forslag til kandidater sendes til Nominasjonskomiteen

Tre grupper har rett til å foreslå kandidater til Kirkevalget:

a) Hvert menighetsråd kan foreslå inntil 4 navn.

b) Hvert medlem av Nominasjonskomiteen kan foreslå ett navn.

c) Ungdomsrådet i hvert bispedømme kan foreslå navn.

Alle andre kan foreslå kandidater for de tre gruppene, som eventuelt inkluderer dem blant sine nominerte.

15. januar - 1. mars
Nominasjonskomiteen setter opp valglisten

- Valglisten skal inneholde 18 navn i prioritert rekkefølge.

- For å få en variert og representativ liste, er Nominasjonskomiteen pålagt å ta hensyn til kjønn, alder og geografi når de setter sammen valglisten.

1. mars
Offentliggjøring av valglisten

- Innen 1. mars må Nominasjonskomiteen ha avsluttet sitt arbeid og valglisten blir offentligjort.

Før 1. mai
Alternative valglister

- Frem til 1. mai er det mulig å lansere alternative valglister, om noen ønsker å gjøre det.

- En alterantiv liste må inneholde minst 7 navn og være støttet av minimum 150 personer i bispedømmet.

Før 1. juni
Supplerende nominasjon

- Dersom ingen stiller en alterantiv liste, åpnes muligheten for supplerende nominasjon. Det betyr at ny kandidater som har støtte fra minst 75 personer i bispedømmet, blir føyd til nominasjonskomiteens valgliste.

- Muligheten for å fremme kandidater ved supplerende nominasjon faller bort dersom noen innen 1. mai har lansert en alternativ liste.

13.-14. september
Kirkevalget går av stabelen
Valget blant prester og leke kirkelig ansatte

- De fleste datoene i denne oversikten gjelder også ved valget av én prest og én lek kirkelig ansatt i hvert bispedømme. De to gruppene har egne nominasjonskomiteeer.

- Det er kun prester og leke kirkelig ansatte som har forslags- og stemmerett ved disse valgene. man kan ikke stille alternative lister, men det åpnes for supplerende nominasjon.