Feirer fortiden og ser framover

Det er duket for et uvanlig «minnesamvær» med blikket rettet framover når et knippe kulturpersonligheter m.fl. samles til et åpent arrangement i Bergen domkirke søndag 12. september kl. 13.00.

Inspirert av Johan Fredrik Kroepelien (1937-2020) samles en palett av stemmer fra kunst-, kultur-, kirke- og samfunnsliv til samtaler i Bergen domkirke søndag 12. september. Foto/copyright: Hans Jørgen Brun

For ett år siden døde Johan Fredrik Kroepelien, en mann som har betydd særdeles mye for Bergens kultur-, samfunns- og kirkeliv. Til minne om, og inspirert av ham, vil det bli et kort foredrag og samtaler om samtidskunst, vitnesbyrd om hva Kroepelien betydde og samtaler om videre forvaltning av verdiene han stod for.

Kroepelien fikk stor betydning for bl.a. Kulturhuset på Verftet (USF), Bergen kunsthall, Bergen internasjonale teater BIT, Kirkens bymisjon og restaurering av kirkeorgler i Bergen.

Arrangementet er gratis. Det varer fra kl. 13.00 – 16.00, etterfulgt av en kirkekaffe. Det var opprinnelig del av åpningen av en Gullvåg-utstilling i Bergen domkirke, men denne er utsatt.

oddbjørn sørmoen - solveig øvstebø.jpg
Oddbjørn Sørmoen og Solveig Øvstebø deltar i samtalen. Foto: Privat og Thor Brødreskift

Samtidskunst i hellige rom

Oddbjørn Sørmoen, mangeårig forvalter av kirkelig kulturarv, forteller om verdien av brytninger mellom samtidskunsten og de historiske, allerede ladede rommene. Sørmoen er sentral i arbeidet med utvikling av en ny kirkelig kulturarvstrategi.

Kraft til forvandling

Solveig Øvstebø, dynamisk forvalter av internasjonale samlinger for samtidskunst. Kompetent og uredd baner Øvstebø vei for markante kunstnere og deres produksjoner, først i Bergen, senere i Chicago og nå som direktør for Astrup Fearnley Museet i Oslo.

Mangeårig kulturjournalist og kritiker i Bergens tidende, Jan H. Landro, leder samtalen, som vi håper vil bidra til ny erkjennelse og engasjement for samtidskunsten.

In Memoriam Johan Fredrik Kroepelien, provokatør, pådriver, venn

Minneord av Reidar Storaas.  Lest av skuespiller Ragnhild Gudbrandsen

Kl. 14.00 - 16.00 Feire fortiden - forme fremtiden. Inspirert av Johan Fredrik Kroepelien

En palett av stemmer fra kunst-, kultur-, kirke- og samfunnsliv bidrar til samtalen inspirert av Johan Fredrik Kroepelien:
Leif Jarle Theis, leder Kirkens Bymisjon Bergen 1997-2015
Per-Harald Nilsson, direktør Stavanger konserthus
Sven Åge Birkeland, teatersjef BIT Teatergarasjen
Stein Olav Henrichsen, direktør Munch-museet
Kjetil Smørås, hotelldirektør
Harm-Christian Tolden, kommunaldirektør Bergen kommune
Solveig Øvstebø, direktør for Astrup Fearnley Museet i Oslo
Katrine Nødtvedt, kulturbyråd Bergen kommune

Servering.

Også medvirkende:

Kurator Aashild Grana, datter Agnes Kroepelien og kulturrådgiver Ragna Sofie Grung Moe.
Sangere fra Bergen Domkor
Domkantor Kjetil Almenning