- Fint å kunne hjelpe mens vi har det kjekt

Elever fra Vågen videregående ga alt på scenen sist uke for å skaffe penger til Byprestenes arbeid i rusmiljøet. - Jeg blir glad når jeg ser at prestene setter seg ned ved siden av noen som trenger det, sier en av de unge artistene.

Dramaelevene Annika Berge, Synnøve Skårland, Kaja Rossavik Johannessen og byprest Øyvind Justnes Andersen.

På scenen i Sandnes Kulturhus står, danser og synger hele 120 elever fra Vågen videregående skole. I musikal-nummeret om "One short day in Emerald City" beveger den svære gjengen seg imponerende synkront og med stor spilleglede. Fremst står Kaja Rossavik Johannessen i gul kjole og med to replikker.

– Jeg er litt nervøs for replikkene, smiler hun etter øvingen, klar for to kvelder med forestillinger til inntekt for Nærvær - Byprestenes arbeid i rusmiljøet i Sandnes. Nytt i år er at også Kulturskolen bidrar i forestillingsdugnaden.

Nærvær-forestillingene gir gode og travle skoledager, synes Kaja og medelevene.

– Det er gøy å stå på scenen og få vist oss fram. Og så er det bra at inntektene går til rusavhengige i Sandnes. Fint å kunne hjelpe noen samtidig som vi har det kjekt, smiler hun.

Skolevenninnene Annika Berge og Synnøve Skårland er enige.

– Det er viktig å ta vare på de utsattei samfunnet, og hjelpe til at de får et sted å bo, for eksempel, sier Annika.
Selv vet hun at det er narkotika i omløp også blant ungdom, men merker ikke noe press selv.

Viktig med informasjon
– Samtidig leste jeg i avisa at flere unge bruker hasj nå enn før. Derfor er det bra med et fokus på problemet, og at vi kan gjøre noe med det, synes Annika.

– Narkotika vil alltid være tilgjengelig på nett, sier Synnøve. - Det er viktig å gi informasjon til unge så de vet hva konsekvensene kan bli hvis man prøver stoff, og at de lærer om hvor farlig det er. Noen tenker kanskje at det bare er "en liten røyk". Det er det ikke.

– Kjenner dere til Byprestenes arbeid med rusavhengige?

– Ja, jeg ser de av og til gå rundt i byen. Det er bra at de synes, sier Annika.

– Jeg får vondt av de rusavhengige når jeg ser dem, men så ser jeg at en av prestene setter seg ned med dem og blir glad. Det er fint at noen ser dem! Jeg kan ha lyst til å gå bort selv, men tør ikke. Da er det fint at en voksen kommer og tar ansvar.

elvene på scenen

120 elever fra musikk-, dans- og dramalinja på Vågen videregående i et musikalnummer fra forestillingen.

Gjensidig glede
– Bidraget fra Vågen varmer! Det er ingen selvfølge at de skulle gidde dette, år etter år. Men skolen har en velvillig innstilling, og de leverer forestillinger av høy klasse, forteller Øyvind Justnes Andersen, byprest og den som først dro igang Nærvær-forestillingene.

– Da jeg var daglig leder i Lura og Figgjo på 90-tallet hadde vi fulle hus med Han innante, som ga 500.000 i overskudd til barne- og ungdomsarbeidet. Da Prosjekt Nærvær startet opp, hørte jeg med Lundehaugen, som skolen het dengang, om de var interessert i et samarbeid om forestillinger til inntekt for prosjektet.

Det var skolen, og en årlig tradisjon til gjensidig glede var igang. Byprestene besøker skolen og forteller om arbeidet sitt, informerer om forebyggende arbeid og bidrar med bevisstgjøring og opplysning. Skolen får en mulighet til å vise fram musikk, dans og drama-klassene til et stort publikum.

– I år har vi fått sponset alle kostnadene fra næringslivet og Lions. Det er kjekt å si at pengene går direkte til Nærvær-arbeidet. Samtidig har vi et stort potensiale her, vi selger ikke ut alle stolene i Kulturhuset, forteller Justnes Andersen, som er stolt av samarbeidet med skolen.

– Forestillingene betyr mye for oss økonomisk, og det diakonale arbeidet vi gjør i byen tror jeg alle er glade for, sier bypresten.

I år ga forestillingene et nettooverskudd på 150.000 kroner, og ble sett av 750 personer.

Her kan du lese mer om Byprestenes arbeid