Forum for fellesskap og påfyll

Velkommen til Forum for trosopplæring 14.-15. august på Solborg Folkehøgskole. Her får du faglig påfyll, fellesskap med kolleger og en god start på arbeidshøsten.

Foto: Gunn Heidi Dybdahl

Forum er stedet å starte en god trosopplæringshøst! Målet er at du skal få både inspirasjon, påfyll, faglige oppdateringer og et godt fellesskap disse dagene.

Noen av tilbakemeldingene fra i fjor:

• "Dette er en god start på høsten! Fint å få med seg inn i arbeidet."
  • "Trosopplæringsforumet er god inspirasjon til å fortsette med det vi gjør. Vi er mange som holder på med det samme, da er det viktig å samles."
  • "En skikkelig "oppstarts boost!"

Se reportasje fra fjorårets Forum nederst på siden!

Også i år byr vi på et fyldig program med mange dyktige og ulike bidragsytere.

Her finner du programmet for Forum 2019

Her kan du melde deg på innen 12. august kl. 14.00!

Hvem er bidragsyterne?

Just Salvesen er sokneprest i Tananger menighet i Sola. Just har blant annet vært sjømannsprest i London, ungdomsprest i Seljord og i Frøyland og Orstad. Han beskrives av menigheten som en allsidig prest, og kommer til Forum for trosopplæring for å holde et inspirasjonsforedrag om hvordan en kan ta vare på seg selv i tjenesten.

Byprestene i Sandnes. Byprestene jobber primært i det etablerte rusmiljøet, med samtale, omsorg og nærvær. De kommer til Forum for trosopplæring for å lede en gudstjeneste i god «byprestånd», også kalt «hverdagsmesse».

Heid Leganger Krogstad er professor i religionspedagogikk med vekt på kirkelig undervisning. Heid er spesialist på religion i det flerreligiøse samfunnet, didaktikk til KRLE-faget og på trosopplæring i Den norske kirke. Hun kommer til Forum for å snakke om «Bibelbruk i trosopplæringen» med hovedvekt på hvilke muligheter som ligger i bibelfortelling.

Marianne Kleppe-Chung jobber som kateket i Lura menighet i Sandnes og har mange års erfaring i kirkelig undervisning. Tidligere har hun blant annet jobbet for Areopagos i Hong Kong. Marianne kommer til Forum for å snakke om kreativ trosopplæring i fastetiden, med utgangspunkt i ressurser utviklet av Kirkens nødhjelp.

Stig Roar Olsen fra Kopervik er kanskje best kjent for å være «han som bor i herskapsvillaen Breidablikk» i Stavanger. Her steller han godt med det ærverdige huset, samtidig som han tar en bachelorgrad i historie på den materielle kulturen i overklassehjemmet på Eiganes. Stig Roar er genuint opptatt av å ta vare på både gamle møbler og tradisjoner. Han kommer til Forum for å dele sin glød for å ta vare på den kristne kulturarven vår.

Anne Lise Matre – ble våren 2019 ordinert til prest, og jobber nå som vikarprest i Riska og Høle menigheter. Tidligere har hun blant annet jobbet som bibeloversetter for NMS. Anne Lise skal ha bibeltime om medarbeiderskap i kirken.

Emma Bodman – jobber som teamleder i KFUK/M-Speiderne, og skal fortelle om opplegget Dragekjemperne (som er utarbeidet av KM-speiderne). Dragekjemperne er et opplegg knyttet til legenden om St. Georg, og inneholder forslag til gudstjeneste, rollespill og ulike aktiviteter hvor trosopplæring og friluftsliv går hånd i hånd. Ved hjelp av dette opplegget kan menigheten tilby et spennende trosopplæringstiltak for 9 og 10-åringer.

Heidi Aabrekk – er pedagog og sosial entreprenør, og jobber i BibelBravo. BibelBravo er basert på kunnskapen om at jo flere sanseopplevelser barna får når de er små, jo lettere blir læring senere. Slik legges også grunnlaget for gode samtaler og vaner på sikt. Materiellet skal inspirere til aktivitet, og være et supplement til alt det viktige som skjer i hjemmet og i kristne sammenhenger - for de minste barna og for barn med spesielle behov.

Dorrit Vignes Isachsen – er organisasjonssjef i NMSU, og jobber for tiden med bok om den nye misjonsforståelsen. Hun vil fortelle om hvordan misjon kan tenkes og brukes inn i forskjellige trosopplæringstiltak.

Karsten Degnes – har mange års erfaring som kateket, og jobber nå som kateket i Riska menighet. Karsten har blant annet utarbeidet konfirmantopplegget Opptur og ledertreningsopplegget KLEKK. På Forum for trosopplæring skal han fortelle om «Flammejakten», som er et pinsetiltak for 13-åringer i Riska menighet.

Simon Wallem Dahl – er ungdomsprest i Lura menighet. Han skal fortelle om pinsetiltaket «Kirkens bursdagsfest», som er et pinsetiltak for 13-åringer i Lura menighet. Simon omtaler seg som «Kaffenerd og prest som er nokså opptatt av fotball. FKH og Bayern.»

Tore Thomassen – er en norsk tekstforfatter, komponist og musiker. Han har skrevet bøker, musikaler, forestillinger og sanger, både for barn og voksne, utgitt en rekke plater og drevet turnévirksomhet over hele Norge. Tore vil snakke om temaet «SYNG OM VIRKELIGHETEN, barnesanger, gudsbildet og selvbildet», og vi gleder oss til å bli inspirert!

Hvordan var det på Forum i fjor? Se reportasjen under!

Priser:

• A med overnatting, alle måltider: kr 1150,-

• B uten overnatting, med middag onsdag: kr 950,-

• C uten overnatting, uten middag onsdag: kr 800,-

Fellesrådsansatte avklarer deltakelse med arbeidsgiver.
Prester ansatt av bispedømmerådet får Forum dekket av arbeidsgiver, utenom prostens vikarbudsjett. Ulønnede medarbeidere kan søke menigheten om støtte.

Sted: Solborg Folkehøgskole, Stavanger