Chat med en prest eller diakon

Våre prester og diakoner er her for deg når du vil snakke. Chatten er gratis og anonym. Det stilles ingen krav til hva du tror på, mener og føler – her er det rom for deg, og vi har taushetsplikt.

Ung gutt står inne i et kirkerom med et stearinlys i hendene. Han ser på lyset og smiler.

Velkommen til chatten

Når du starter en chat, godtar du også våre brukervilkår.
Trykk her for å lese våre fire vilkår for å chatte.

Chattens åpningstider uke 16

• Tirsdag 16. april kl. 20.00 - 22.00
  • Torsdag 18. april kl. 21.00 - 23.30

Spørsmål og svar om chatten

Hva kan jeg snakke om på denne chatten?

Du kan snakke om det du ønsker å snakke om.

Enten du er trist, glad, ensom, urolig, sint, undrende – her er det rom for deg.

Den norske kirkes chat er for deg som har spørsmål om tro, for deg som ønsker veiledning, trøst eller rett og slett bare har behov for noen å snakke med.

Har prester/diakoner taushetsplikt?

Ja. Alle prester og diakoner har taushetsplikt. Det gjelder også her på chatten.

Det du forteller blir mellom deg og den du chatter med.

Er jeg anonym?

Ja. Og den du snakker med har taushetsplikt om det dere snakker om. Samtalen blir mellom oss – og slettes helt når chatten/samtalen er over.

Du trenger ikke oppgi noen informasjon om deg selv, som navn eller alder, med mindre du ønsker det selv. Den du chatter med vet kun det du forteller.

For å gjøre tjenesten så god som mulig vil vi som chatter ha anledning til å oppsøke veiledning på den jobben vi gjør, og bringe fram anonymisert tematikk fra samtalene. Den norske kirke har også rutiner knyttet til selvmord og alminnelig avvergeplikt for bestemte alvorlige straffbare handlinger.

Hva gjør jeg om det er lang kø?

Det kan til tider være mange som ønsker å chatte samtidig. Da kan du oppleve kø. Er det mange foran deg i køen, kan du gjerne prøve senere, eller kom tilbake på et annet chattetidspunkt.

Det finnes også andre samtaletjenester som du forsøke om du opplever at det er for lang ventetid hos oss. Her er en oversikt over disse.

Jeg ønsker å gi en tilbakemelding

Send tilbakemeldingen til pd226@kirken.no, så vil den bringes til rett vedkommende.

Jeg er prest/diakon og ønsker å bli en chatter

Så hyggelig at du vil bidra.

Send en mail med litt informasjon om deg selv til pd226@kirken.no, så tar vi det derfra.

Dette kreves av en chatter på Den norske kirkes chattetjeneste:

• Hovedsakelig er det ordinerte prester og diakoner som kan melde seg til chattetjeneste. Dette for å sikre at chatterne er underlagt en tilsynsordning.
  • En vakt som chatter er vanligvis på 2-3 timer, 2-4 ganger per måned.
  • Fortrinnsvis ønskes at det inngås en avtale med chatterens arbeidsgiver om at tiden som brukes i tjeneste som chatter kan inngåsom en del av den ordinære arbeidstid. Dermed vil chattetjenesten inngå i chatterens ordinære avlønning.
  • Alle som har tjeneste som chatter plikter å delta i disse veiledningsgrupper med andre chattere.

Brukervillkår for å bruke Den norske kirkes chat

• Den norske kirke v/Kirkerådet er behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i chatten.
  • Chatterne (prestene og diakonene) i chattetjenesten har taushetsplikt.
  • Den norske kirke lagrer samtalen for veiledning og opplæring i fire dager. Samtalen blir deretter automatisk slettet.
  • Den norske kirke lager statistikk til intern bruk. Det er administratorer av chatten i Kirkerådets sekretariat som har tilgang til statistikken. Her behandles ingen personopplysninger.