Konfirmasjon

Ordet konfirmasjon kommer av det latinske verbet confirmare, som betyr å styrke, bekrefte, stadfeste eller «å gjøre sterk». Konfirmasjonstiden i kirken er ikke bare for deg som tror, kirken er et rom for tro, undring og usikkerhet. I konfirmasjonstiden får du mulighet til å utforske mange viktige spørsmål sammen med andre.

Konfirmasjonstiden lærer deg om Gud og deg selv. Det blir laget rom for å snakke om livet – både på godt og vondt. Konfirmasjon er en gammel tradisjon som markerer overgangen fra barn til voksen. Den norske kirkes ordning for konfirmasjon er i dag en forbønnshandling med bekreftelse av Guds løfter ved dåpen.

Å være døpt er en forutsetning for å delta i selve konfirmasjonsgudstjenesten, men alle kan delta i konfirmasjonstiden i Den norske kirke. Konfirmasjon og dåp henger sammen. Derfor blir mange unge døpt i løpet av konfirmasjonstiden.

Som konfirmant får man mange nye opplevelser. Du får rom til å vokse som menneske uten krav om å prestere. Bli med på en spennende og lærerik reise frem til den høytidelige konfirmasjonsdagen!

Konfirmasjon i Bodin menighet

Som konfirmant i Bodin menighet er du en naturlig del av vår aktive menighet.

Våre konfirmanter deltar aktivt i gudstjenestene og er ofte å se i kirkebenkene på søndagene. Gjennom deltakelse i kirkens viktigste aktivitet, gudstjenesten, håper vi at våre konfirmanter får kjennskap og tilknytning til det hellige budskap og på en fin måte bygger relasjon til sin egen kirke og finner tilhørighet i menigheten.

Våre konfirmanter har felles undervisning en gang i måneden. Da møtes vi i kirkerommet og lærer om blant annet troens mysterier, kirkerommet og det kristne budskap. Vi har også ulike konfirmantgrupper som møtes på ulike tidspunkter og har litt ulike aktiviteter basert på interesser. I år har vi:

- Friluftsliv, som er en del av Bodinspeiderne

- KUL som er en gruppe der vi ser på ulike kunst- og kulturuttrykk og diskuterer disse opp mot vår religion.

- Unge medarbeidere, som sammen med vår diakon besøker eldre på bokollektivet og har ulike aktiviteter sammen med dem.

Påmelding til konfirmant 2023 - 2024

Det er mulig å melde seg opp selv om frist for ordinær påmelding var 1.juni 2023. Ta gjerne kontakt med oss hvis det er noe du lurer på.

Sitat

Reparere, abstrahere, kontrahere, titulere, konfirmere!

Referanse

Kontaktinformasjon for Bodin menighet

Postadresse: Dronningens gate 1, 8006 Bodø

Besøksadresse: Gamle riksvei 68

Fakturaadresse:
Bodin sokn
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 762
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

Epost: bodin.menighet@kirken.no

Telefon: 75 50 03 00 (felles sentralbord for alle kirker)

Man-Fre 09:00 - 14:30

Lunsj mellom 11:00 - 11:30 (sentralbordet er da stengt)