– Ungdommens kirkemøte viser lederskap

Noen av de sakene som skaper størst begeistring og engasjement på Kirkemøtet, er det Ungdommens kirkemøte som leverer. – UKM knekker koden for hvordan et saksfelt som har vært fastlåst, kan bringes videre, mener kirkerådslederen.

Representantene fra Ungdommens kirkemøte sammen med andre unge medlemmer av Kirkemøtet. Foto: Kirkerådet

På Kirkemøtet står «Protokoll fra Ungdommens kirkemøte» på dagsorden. Fire representanter fra UKM presenterte uttalelser om barns rettigheter, om gudstjenesteordningen, om fremmedfrykt og seksualitet.

– Ungdommer ønsker at kirka byr på substans og relasjoner. Ungdommer står i mange vanskelige valg, og ønsker en kirke som tilbyr støttende relasjoner. Når det gjelder gudstjenesteordningen, støtter vi arbeidet med å skape en mer enhetlig liturgi. I stedet for mange valgmuligheter, bør det gis mulighet for å avvike hovedgudstjenesteordningen ved særlige anledninger. UKM ser at populistisk nasjonalisme er på fremmarsj i Europa. I kirken enes vi om noe som går på tvers av landegrenser. Vi er uenige i at den kristne kulturarven blir ivaretatt gjennom ideologier som øker fremmedfrykten, var blant budskapene fra UKM.

– Greta er mitt største forbilde
Ellers var miljøsaken et av temaene som fikk størst oppmerksomhet fra de unge, og også fra kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
– Kirken er forpliktet til å la sin stemme høres i klimakampen, sa Raaum, og siterte profeten Esekiel: «Er det ikke nok at dere får drikke det klare vannet, om dere ikke skal grumse til resten med føttene også?»
– Jeg er ikke i tvil om at han hadde oppfordret kirken til å støtte Greta Thunberg, hadde han hatt mulighet til det, sa Raaum.

– Greta er mitt største forbilde. Jeg står med Esekiel i å heie på Greta! samstemte Silje Håve Smørvik, leder for UKM.
– Jeg håper at Kirkemøtet kan ta ungdom og ungdoms engasjement på alvor. Dette må vi stå sammen om.
– De unge brenner for miljøsaken. Hva er det som brenner for Den norske kirke? utfordret Kjersti Jåvold Landmark, representant fra UKM.

Etter forslag fra Åpen folkekirke, vedtok Kirkemøtet enstemmig å komme med en uttalelse om miljøsaken.
– Her må kirken være på. Vi kan ikke lukke øynene for dette, sier Jørgen Foss fra Åpen folkekirke og Oslo bispedømmeråd. – Saken er aktualisert av Greta og streiken, og vi har et ansvar for å være med å ta grep. Uttalelsen bør være ord som skaper handling, ellers er det liten vits.

Takket UKM
Uttalelsene og innspillene fra UKM ble tatt svært godt imot av Kirkemøtet.
– Det vi har sett gjennom mange år, er hvordan UKM leverer premisser, peker ut en retning og leverer et språk som gang på gang fører saken videre. Det er særlig to saker som skaper grunnlag for en større refleksjon på Kirkemøtet: Saken om fremmedfrykt og saken om seksualitet. Det ligger en kompetanse og en perspektiv-rikdom her som jeg opplever som ganske forbilledlig. UKM peker på sentrale saker, som følges opp av Kirkerådet. Dere knekker koden for hvordan et saksfelt som har vært fastlåst, kan bringes videre. Dette er å ta lederskap.
– Takk for disse uttalelsene! Jeg må si at jeg får lyst å tilbringe mer tid med dere, sa Kari Veiteberg. Hun viste til ungdomstilbudet 13-20 i Bærum, som hun nettopp hadde besøk. Det er et diakonalt samtaletilbud, der voksne med tid for ungdom bidrar til at ungdom blir sett og anerkjent for den de er.

Styrket ungdomsdemokratiet
På fjorårets Ungdommens kirkemøte ble det for første gang valgt en leder av møtet.
– UKM valgte Silje Håve Smørvik fra Stjørdal til denne rollen, og hun representerer dermed også UKM her på Kirkemøtet, sa May-Eldri Hanssen fra talerstolen.
– UKM valgte også ved direkte valg nye medlemmer til Utvalg for ungdomsspørsmål – halvparten av disse har tidligere blitt oppnevnt av Kirkerådets direktør. I tillegg ble vi som står her, valgt til å representere UKM på Kirkemøtet sammen med Silje. Vi opplever med dette at ungdomsdemokratiet har tatt nye positive steg mot mer demokrati, medbestemmelse og representasjon i kirkens mektigste organer.

UKM-leder Smørvik satte stor pris på tilbakemeldingene fra Kirkemøte-medlemmene. Og hadde også en forklaring på hvorfor uttalelsene fra UKM får gehør:
– Vi er opptatt av at vi ikke skal ha et dille-språk. Vi går ikke rundt grøten, men snakker om grøten slik den er.