Diakonimidler på statsbudsjettet allerede fordelt

Ungdom som sliter psykisk, integrering som går for tregt - nå satses det skikkelig for å hjelpe både unge og de som kommer flyttende langveisfra inn til en ny kultur og samfunnsvirkelighet. Kirken er allerede godt i gang med å realisere regjeringens ønske om å løse sosiale og diakonale utfordringer i samfunnet.

På språkkafe i Uranienborg i Oslo er integreringen i full gang. (Foto: Bo Mathisen)

Den norske kirke fikk 14 friske millioner til diakoni på statsbudsjettet for i år og er et resultat av regjeringsplattformen. Pengene skal "stimulere til økt samarbeid mellom kommunene og trossamfunnene for å løse sosiale og diakonale utfordringer", slik det står i regjeringsplattformen.

Samtlige bispedømmer har fått midler til diakonistillinger, og stillinger lyses ut fortløpende. Se lenke lenger ned.

Ungdom og psykisk helse
I Tunsberg har de allerede opprettet fem nye stillinger innenfor diakonien, og det satses særlig på ungdom og integrering.

Ungdom opplever mye press i hverdagen, og et økende antall oppgir at de har utfordringer knyttet til psykisk helse. Den norske kirke har fått ferske midler til å satse diakonalt for å imøtekomme blant annet denne utfordringen.

- Dette er en fantastisk mulighet for kirka til å engasjere seg på en viktig arena, og til å utgjøre en vesentlig forskjell i unges liv, forteller Tunsbergs rådgiver for diakoni og samfunn, Astri Olga Tretterud.

- Ungdom er allerede et sentralt satsningsområde i kirken, og med disse stillingene kan vi få til enda mer.

Styrker godt arbeid med integrering
- Vi er også glade for at vi kan øke satsningen på integrering. Vi vet at fellesskap og tilhørighet er viktig for å leve et meningsfylt liv, og vi vil gjerne være med å skape møteplasser hvor mennesker kan få nye vennskap, få nye innsikter, øve på språkferdigheter og gjøre hyggelige ting sammen.

- Nå kan vi blant annet igangsette åpen kafé i Svelvik med arbeidstreningsarena, en dagskole, og vi kan øke satsningen på integrering og fortsette utviklingen av lavterskelaktiviteter på Fjell i Drammen. Disse tiltakene vet vi inspirerer og har overføringsverdi til andre gode tiltak for integrering, avslutter Tretterud.

Hør intervju med biskop Jan Otto Myrseth på NRK Vestfold, lenke under.

Samarbeid
Midlene kommer som en direkte konsekvens av budsjettforliket i høst, alle stillingene er tuftet på et økonomisk samarbeid mellom kirken og kommunene eller andre organisasjoner.