Bispedømmenes nominasjonskomitéer og organisasjonen Åpen folkekirke står bak kandidatlistene til høstens valg til bispedømmeråd/Kirkemøte. Åpen folkekirke stiller lister i ni av elleve bispedømmer.

Ved høstens kirkevalg avgjøres sammensetningen av Kirkemøtet for perioden 2016-2019.

Det skal i september velges nytt lederskap i Den norske kirkes styrende organer. I den fireårsperioden disse velges for blir det store endringer i kirken. Grunnlovsendringene i 2012 var en viktig milepæl i prosessen med endrede relasjoner mellom kirke og stat. Fra 2017 skal kirken overta en rekke oppgaver fra staten, blant annet arbeidsgiveransvaret for 1600 medarbeidere og økonomiforvaltning av to milliarder kroner. I dag er det staten som fordeler statsbudsjettets bevilgning til Den norske kirke.

Om Den norske kirke bør innføre vigsel av likekjønnede par, er en av sakene både kandidater og velgere er opptatt av ved årets kirkevalg.

Bispedømmerådene har til sammen 116 medlemmer. 77 av representantene er lekfolk som ikke er ansatt i kirkelig stilling. 65 av disse skal velges ved direktevalg. Kirkevalget i 2015 blir dermed det første kirkevalget der flertallet av Kirkemøtets medlemmer velges direkte av kirkens medlemmer.

• Nominasjonskomiteens liste er utarbeidet av en nominasjonskomité som er valgt av representanter fra menighetsrådene i bispedømmet. Det er lagt vekt på bredde i kandidatenes syn på aktuelle kirkelige spørsmål, noe som innebærer at listens kandidater vil ha ulike oppfatninger.
  • Åpen folkekirkes liste er utarbeidet av organisasjonen Åpen folkekirke. Åpen folkekirke har programfestet at de vil sikre at Den norske kirke forblir en åpen, bred og inkluderende folkekirke for alle. Åpen folkekirke vil arbeide for at også likekjønnede par kan gifte seg i kirken.

Bispedømmerådsrepresentanter for prestene og andre kirkelig tilsatte velges separat.

Kirkevalget består av to valg:
- Valg til landets 1235 menighetsråd.
- Valg til landets 11 bispedømmeråd som samlet utgjør Kirkemøtet i Den norske kirke.
Til menighetsrådene skal det samlet velges 8500 medlemmer.

Kirkevalget 2015 holdes samtidig med valg til fylkesting og kommunestyrer 13. og 14. september 2015.