Kritisk til mottakssentre for asylsøkere utenfor Europa

Biskop Helga Haugland Byfuglien liker ikke det hun nå hører, fra EU og den norske regjeringen.

Helga Haugland Byfuglien, preses i Bispemøtet.
EU vil bygge mottakssentre for asylsøkere utenfor Europa, i Nord-Afrika. Unionen håper at flere land skal være villige til å huse slike flyktningleire mot at de får økonomisk og praktisk støtte fra EU.
Her hjemme støttes forslaget av Solberg-regjerningen.

– Dersom mottakssentre i Nord-Afrika handler om å kjøpe disse menneskene bort fra våre land og våre liv, er så er det dypt umoralsk, sier Helga Haugland Byfuglien, preses i Den norske kirkes bispemøte, til avisen Vårt Land onsdag (saken er tilgjengelig for abonnenter).

Biskopen støtter hjelp til flyktninger i nærområdene, der det er mulig. Men hun er kritisk til forslaget som skal behandles på torsdagens EU-toppmøte om asyl- og flyktningpolitikk.

Forslaget om mottakssentere i Nord-Afrika blir tatt godt imot av statsminister Erna Solberg.

– For oss er det viktig at vi har en felles europeisk asylpolitikk, at vi har felles regler og normer og at vi kan delta i de tiltakene som lages for å skape felles solidaritet, sier Solberg til NRK.

Biskop Helga Haugland Byfuglien ber politikerne på nytt lese gjennom resolusjonen Kirkemøtet vedtok i april:

«Vis gjestfrihet! I en verden der mange lider, er ikke svaret å distansere oss fra lidelsene og bygge murer. Kirken kan ikke leve med det!»  Les hele resolusjonen her.

– Vi har en plikt til å ta imot de som søker beskyttelse, i Norge, understreker Byfuglien i intervjuet med Vårt Land.

Titusener over Middelhavet

Siden nyttår har flere enn 80.000 flyktninger og migranter tatt seg over Middelhavet fra Nord-Afrika til Europa.

– Moralsk plikt til å hjelpe medmennesker i nød

Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy, gir full støtte til preses’ uttalelser og understreker at vi har en moralsk plikt å strekke oss så langt som mulig for å hjelpe medmennesker i nød.

– For flyktninger og asylsøkere kan det være den beste løsningen å få trygg og forsvarlig beskyttelse i nærområdene. Ingen ønsker å måtte flykte lange avstander hjemmefra eller legge ut på en farefull ferd over Middelhavet, sier Hagen Agøy og fortsetter:

– Men nærområdene har allerede tatt på seg et enormt ansvar og store omkostninger ved å hjelpe flyktningene. Andre land må også bidra, ikke bare ved å gi økonomisk støtte, men ved å åpne våre grenser for mennesker som trenger akutt beskyttelse. Norge er et av de mest velstående og velfungerende land i Europa, men vi mister vår integritet og humanisme om vi ikke tar oss råd til å ta imot flere nødlidende også her hjemme, sier Hagen Agøy.