Seminar på Stortinget: Reformasjon og folkestyre

I anledning 500-årsjubileet for reformasjonen holdt Stortinget seminar 23. november. -Augustinermunken Martin Luther, høyt begavet, sterk og modig, stod opp mot makt og misbruk som hadde forkludret evangeliet fra Jesus Kristus om den frigjørende nåden, sa preses Helga Haugland Byfuglien under seminaret.

Preses Helga Haugland Byfuglien holdt innledende hilsen ved reformasjonsseminaret. Foto: Stortinget.

Seminaret belyste de religiøse, politiske, sosiale og kulturelle endringene som fulgte av reformasjonen og hvilken betydning disse fikk for utviklingen av det moderne folkestyret.

Ulike innledere diskuterte hva som er den samfunnsmessige betydningen av arven fra Luther og reformasjonen.

Stortingspresident Olemic Thommessen ønsket velkommen og preses i Den norske kirkes Bispemøte Helga Haugland Byfuglien, åpnet seminaret. Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum og Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen deltok i diskusjonen underveis i seminaret.

Bidragsyterne under seminaret var:

• Nils Ivar Agøy, Handelshøyskolen Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap i Bø:
    Den lutherske reformasjonen og demokratiseringen av Norge
  • Aud V. Tønnessen, Teologisk fakultet, Universitetet i Oslo:
    Reformasjonens sosiale følger. Om teologi, tiggere og hjemstavn
  • Andreas H. Hvidsten, Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo:
    Den skjulte arven: Luther og det moderne mennesket
  • Vibeke Blaker Strand, Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo:
    Likebehandlingsprinsippets betydning for offentlig finansiering av tros- og livssynssamfunn

Se flere bilder i Stortingets bildebank