Borg 50 år!

I 2019 fyller Borg bispedømme 50 år. Det er ingen alder. Borg er det nest yngste bispedømmet i Den norske kirke. Men selv om bispedømmet er ungt, har kirken hatt en sentral rolle i alle bygder og byer i Østfold og Akershus gjennom tusen år. Ikke minst har kirken hatt en avgjørende betydningen for menneskers liv, i glede og i sorg. 50-årsjubileet gir oss en stor mulighet til sammen å synliggjøre det fantastiske arbeidet som kirken driver i alle lokalsamfunn i bispedømmet vårt. Målet er at flere ser og opplever hvordan kirken skaper mer himmel på jord.

Historisk

Borg bispedømme ble utskilt fra Oslo bispedømme ved kongelig resolusjon     10.januar 1969, med virkning fra 1.april 1969. Per Lønning ble vigslet til   bispedømmets første biskop 23.mars 1969.

Lokale markeringer
Vi inviterer hele bispedømmet til å markere jubileet lokalt. Komiteen for lokale markeringer har utviklet ideer for å synliggjøre kirken i lokalsamfunnet. De lokale markeringene kan også være aktiviteter som allerede er planlagt eller pleier å gjennomføres, og som kan bli mer synlig ved å koble det til jubileet. Alle menigheter kan søke om økonomisk støtte til ulike lokale arrangementer. Menighetene oppfordres også til å lage en jubileumsvideohilsen fra sin menighet til en annen menighet i bispedømmet.

Jubileumsgudstjenester
Det blir også én jubileumsgudstjeneste i hvert prosti, hvor biskopen er med. Det blir utviklet et forslag til program som prosten får, og det er laget ferdige bursdagskroner som enkelt kan klippes ut og brukes av barn og voksne i prosesjon, lek eller søndagsskole.

Kommunikasjonskampanje "Kirke for alle-du er ikke alene"
50-årsjubileet gir oss en stor mulighet til sammen å synliggjøre det fantastiske arbeidet som kirken driver i alle lokalsamfunn i bispedømmet vårt.Vi har utviklet kampanjen «Kirke for alle- du er ikke alene» med bilder, tekst og folder som enkelt kan brukes av menigheter og fellesråd på nett, i menighetsblad og i sosiale medier. I 2019 er det også kirkevalg. Vi håper så mange som mulig vil benytte materialet slik at kommunikasjonen i jubileet kan bidra til at flere medlemmer føler glede over å tilhøre kirken.

Månedens salme
Borg bispedømme er kjent for å ha et rikt og mangfoldig kirkemusikalsk miljø. Vi inviterer kirkemusikere i Borg til å vise frem noe av alt det flotte de gjør. Vi har utfordret kirkemusikere i de ni prostiene i Borg til å bidra med månedens salme.
Målet er at salmene enkelt kan tas i bruk i andre menigheter.

Månedens kirkekunst

Borg bispedømme har mange vakre kirkebygg. Vi er et av bispedømmene med flest middelalderkirker, og vi har fire kirker som er bygd de siste fem årene. Kirkene er allsidige kunstgallerier og kulturhus. Hver måned vil vi i samarbeid med kirkevergelaget i Borg presentere kirkekunst fra en av kirkene våre.

Jubileumshelg i Fredrikstad 23.-26.mai

Andre jubileumsprosjekter:

Nederst på denne siden finner en folder som beskriver alt som skjer i jubileumsåret. Du finner også bilder og logo som kan benyttes av alle som jobber i kirken og frivillige i råd og utvalg både i epostsignaturer, nettsider, plakater og annen informasjon som skal ut i jubileumsåret. Du finner også tekst til artikkel til menighetsbladet nederst på siden her.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings for this website / Location -> "Allow"