Religionsdialog

Å møte mennesker som er trygge og reflekterte i en annen tro, kan styrke vår egen bevissthet om hva vi holder for sant og viktig.

Religionsdialog

Religionsmøtet er ikke noe nytt. I vår kristne og bibelske tradisjon har vi mange eksempler på slike møter. Et av de tidligste står omtalt i 1. Mosebok 16,8: Da Guds engel møter Abrahams trellkvinne Hagar i ødemarken, spør han henne: ”Hagar, hvor kommer du fra, og hvor skal du hen?”

Spørsmålet til Hagar og interessen fra Guds engel er et godt eksempel på hvordan vi som kirke kan møte annerledes troende på en god måte: med en åpen og ærlig holdning. Engelen er interessert i å høre Hagars historie – ikke bare de enkle ordene om hvordan hun har det – men ordene som forteller hvem hun er. Slik blir samtalen mer krevende, men også mer lærerik, spennende og rik på muligheter.

Offisielle dokumenter om religionsdialog for Den norske kirke

Den norske kirke har de siste 20 årene engasjert seg tungt i religionsdialog i Norge og internasjonalt. Kirkemøtet vedtok i 2006 ressursdokumentet Veiledning i religionsmøte. I 2007 gav Teologisk nemnd under Mellomkirkelig råd ut ressursheftet Troende møter troende, og i 2008 ble det vedtatt Hovedprinsipper for Mellomkirkelig råds interreligiøse engasjement.

I 2013 kom ressursheftet for konfirmanter og ungdom Sier vi: Ressursmateriell om antisemittisme, islamofobi og antisiganisme i Den norske kirke

Interreligiøse relasjoner nasjonalt og internasjonalt

Mange menigheter er etter hvert blitt engasjert i religionsdialog og interreligiøst samarbeid lokalt. På nasjonalt plan er Den norske kirke engasjert i fire bilaterale kontaktgrupper med andre tros- og livssynssamfunn, og én trepartsdialog:

I tillegg er Den norske kirke med i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL). STL er et multilateralt samarbeidsforum mellom de 14 største tros- og livssynssamfunnene i Norge. STL har også lokale tros- og livssynsråd i de største byene i Norge hvor Den norske kirke er involvert.

Kirkelig dialogsenter i Oslo, Bergen og Stavanger er regionale ressurs- og kompetansesenter for religionsdialog som eies av Areopagos og det respektive bispedømmet i Den norske kirke.

Den norske kirke er gjennom Mellomkirkelig råd og Kirkens Nødhjelp også tungt engasjert i religionsdialog og interreligiøst fredsarbeid flere steder i verden.

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings for this website / Location -> "Allow"