Menigheter med internasjonal utsikt

Hva kjennetegner menighetene i Rissa, Heimdal, Agdenes og Stjørdal? De er glokale!

Barnebibler på arabisk. Støttet av norske menigheter. Foto: Åslaug I. Thingnæs

Menigheter skal først og fremst være lokale. De skal ha oppmerkosmhet på folk som bor i soknet og på de utfordringene som er i bygda eller i bydelen.

Men samtidig hører lokalmenigheten til i det globale fellesskapet. Den er både lokal og global - den er glokal!

Nidaros bispedømme har de siste månedene fått noen fine eksempler på det:

Rissa, Stadsbygd, Hasselvika og Sør-Stjørna mengheter i Indre Fosen har nettopp skiftet misjonsprosjekt. De skal støtte NMS sitt arbeid på Madagaskar, et arbeid som er preget av å styrke den lutherske kirken i landet og lokalsamfunnsarbeid.

Det samme har Agdenes menighet gjort. I flere år støttet de Normisjon sitt arbeid i Ecuador. Nå går de over til å støtte NMS sitt arbeid i Midtøsten, som fokuserer på menneskerettigheter og solidaritet med forfulgte kristne.

Heimdal menighet er blitt grønn menighet, som nr 31 av menighetene i Nidaros. Ved å bli grønn menighet forplikter menigheten seg, ved flere konkrete tiltak, å arbeide for vern om skaperverket og gi sin tilslutning til kirkens kamp for klima og miljø.

I påska dro 5 ungdommer og 2 ansatte fra Stjørdals-menighetene på tur til Spania. De hadde fått stipend fra SMM og støtte fra Nidaros såkornfond til å gjøre misjon og det verdensvide kirkefellesskapet mer tilgjengelig for ungdom. I Barcelona ble de blant annet kjent med arbeid blant afrikanske migranter (NMSU), katolsk påskefeiring og se den fantastiske katedralen La Sagrada Familia.