"For jorden og det som fyller den, hører Herren til"

Diakoni er å ta vare på jorden og skaperverket

Det handler om å ta vare på jorda, om miljøvern, om forbruk og rettferd. Men har dette noe med Gud og kirken å gjøre? Allerede i 1. Mosebok leser vi om Gud som skaper alt, at han er fornøyd med skaperverket og ber oss mennesker om å ta vare på det. Og i 1.Kor.10:26, med henvisning til Salme 24, står det ”For jorden og det som fyller den, hører Herren til”. Det gjelder også vårt eget forbruk og vår livsstil. Jorda er skjør og sårbar, samtidig som den er robust og har stor evne til restituering. Men vi ser stadig hvordan vi mennesker driver rovdrift på ressursene, og ødelegger jorda og livsgrunnlaget for mange. Det høye forbruket hos den rike del av verden, gjør at det blir mindre til de fattige delene. Hvilken rett har vi til å forbruke på andres bekostning? Alt hører Herren til og han vil at alle skal nyte godt av hans goder.
Menneskelivet er også Guds skaperverk. Vi vil være med å beskytte livet og menneskeverdet, fra livet begynnelse til livets slutt. Alt liv er verdifullt og alle mennesker er elsket av Gud.

I Strindheim har vi valgt å være Grønn Menighet. Gjennom forkynnelse, praktiske tiltak og oppfordring til hele menigheten vil vi bidra til å verne skaperverket.
Det handler om å ha fokus på dette også i forkynnelsen. Vi er med på innsamling til nødlidende og har vår egen vennskapsmenighet i sør. Vi kjøper gjerne Fairtrade-merkede produkter, bl.a. kaffen vi serverer. Når det gjelder energiforbruk, gjør vi som mange andre, bruker sparepærer, slår av lys og reduserer varmen i rom som ikke brukes. Vi oppfordrer til å reise kollektivt og gjerne bruke sykkel. Engangsprodukter ved kaffeservering er nesten bannlyst. Unntaksvis kan det foregå. Vi sorterer all søppel og reduserer bruk av kopipapir. Leietakere følger de samme regler som resten av menigheten. Sammen vil vi være med å ta vare på skaperverket.