Hva skjer på konfirmasjonsdagen i kirken?

Konfirmasjonsdagen er en festdag for konfirmanten, familien og menigheten. Den markerer avslutningen på konfirmasjonstiden. Les mer hva som skjer i kirken denne dagen her.

Det er konfirmasjon i kirken. Ei tankefull jente i konfirmantkappe.

Den norske kirke er konfirmasjonshandlingen en forbønnshandling hvor vi ber Gud om å velsigne og å styrke hver enkelt konfirmant. Konfirmasjonen er et sted der det blir understreket at alle mennesker er like verdifulle Guds øyne.

Hva skjer i kirken i konfirmasjonsgudstjenesten?

Hoveddelene i en konfirmasjonsgudstjeneste er ofte musikk, lesing fra Bibelen, prestens tale, bønn for konfirmantene. Gudstjenesten varer ofte i rundt en time.

Ordet konfirmere betyr bekrefte eller styrke. I konfirmasjonen er det Gud som bekrefter sine løfter slik de ble gitt ved dåpen. Konfirmasjonen forutsetter ingen bekreftelse fra konfirmanten.

Bibelen forteller at dåpen er Guds gave til oss. Dåpen er et synlig tegn på Guds kjærlighet, og at den døpte er en del av kirken.

Her finner du liturgi for konfirmasjon i Den norske kirke

Liturgi er den faste formen på en konfirmasjonsgudstjenesten, som setter rammene for seremonien. Liturgien gir rekkefølgen, tekster og bønner. Det er presten, eller en annen av kirkens ansatte, som er liturg og dermed leder seremonien.

Ønsker du å bla og lese i liturgi for kofirmasjonstidens gudstjenester selv, finner du det er: bokmål | nynorsk. Denne liturgien på flere språk og resten av Den norske kirkes liturgier finner du salmet her.