Veiledning ved dødsfall

Mange følelser dukker opp i møte med død og gravferd. De som står nærmest må også forholde seg til en rekke praktiske, juridiske og økonomiske spørsmål. I løpet av kort tid må det blant annet tas valg for seremoni, gravferdsform og hvor gravlegging skal finne sted. Vi vil her prøve å informere om noen viktige forhold som det er bra å kjenne til for gravferd.

Ansvarlig for gravferden
I henhold til Gravferdsloven skal det være én ansvarlig for gravferden som tar avgjørelser om blant annet:

• Om avdøde skal kremeres eller om det skal være jordbegravelse
  • Hvilket seremonisted som skal benyttes ved gravferden
  • I hvilken kommune, gravplass og grav avdøde skal gravlegges i
  • Den som er ansvarlig for gravferden vil normalt også kunne være ansvarlig for graven etter gravlegging

Ansvarlig for gravferden vil være ansvarlig for utgifter i forbindelse med gravferden. Ved nedsettelse av urne/kiste i et eksisterende gravsted, skal dette skriftlig godkjennes av fester. Denne vil motta faktura på festeavgift etter at gravlegging har funnet sted.

Retten til å være ansvarlig for gravferden
Dersom det ikke foreligger noen spesiell erklæring fra avdøde, har avdødes etterlatte over 18 år rett til å besørge gravferden i følgende rekkefølge: Ektefelle, barn, foreldre, barnebarn, besteforeldre, søsken, søskens barn og foreldres søsken. Etterlatte kan gi avkall på retten til å sørge for gravferden, og retten går da videre til den neste i rekken av etterlatte.

Samboers rett til å sørge for gravferden kan likestilles med ektefelle hvis man på tidspunktet for dødsfallet var i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerforhold.

Den som er ansvarlig for gravferden vil ofte legge vekt på avdødes ønsker, men det er ingen lovmessig plikt til dette. Dersom ingen sørger for gravferd, skal den besørges av kommunen. Kommunen får da alt ansvaret som ellers ligger til den av de etterlatte som er ansvarlig for gravferden.

Frister for gravlegging og kremasjon
Avdøde skal være gravlagt eller kremert innen 10 virkedager fra dødsdato. En urnenedsettelse må skje innen 6 måneder etter dødsdato.

Gravplasstilhørighet
Alle som ved dødsfall hadde folkeregistrert adresse i Færder kommune, har rett til fri, ny grav på en av gravplassene i kommunen.

Denne retten gjelder i 20 år etter gravlegging. Etter 20 år kan den lokale gravferdsmyndigheten ta leie for gravsted dersom den ansvarlige for graven (fester av graven) ønsker å beholde den. Denne leien kalles festeavgift. Det inngås festeavtale for f.eks. 5 eller 10 år av gangen.

Mange kommuner tillater gravlegging av personer som ikke er bosatt i kommunen. Det kreves da som regel dekning for kostnadene ved gravferden, og det er anledning til å ta festeavgift fra første år etter gravlegging.

Overføring av festeavtale fra en person til en annen kan kun foregå etter samtykke fra gravplassmyndigheten. Hvis fester dør, skal dødsboet gi skriftlig melding om hvem festet ønskes overført til. Ved uenighet treffer kommunen avgjørelse. Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven.

Det kan ofte være mulig å feste en grav ved siden av en grav som tas i bruk for gravlegging. På denne måten kan en sette av en grav som senere kan tas i bruk av ektefelle eller andre med tilknytning til den gravlagte.

Gravminne
Gravminne er markering av et gravsted, som regel en stein. Det er vanlig avdødes navn med fødsels- og dødsdato er skrevet på gravminnet.

Den som er ansvarlig for graven avgjør om det skal settes opp gravminne, og hva slags gravminne som settes opp. Gravferdsloven med forskrifter stiller krav til gravminner når det størrelse og utforming. I tillegg stilles det krav til fundament skal godkjennes av gravplassmyndigheten.

Den som er ansvarlig for graven plikter å holde graven i hevd. Dette innebærer at gravminnet ikke forfaller, er til sjenanse eller er til fare for dem som ferdes på gravplassen. Gravminnet kan påføres flere navn, og det kan også gjenbrukes på andre graver hvis graven det står på blir slettet. Opprinnelig tekst blir da fjernet.

Sletting av grav
Dersom det ikke inngås festeavtale eller festeavtalen ikke fornyes, er det anledning til å slette graven etter utløpet av fredningstiden/festetiden. Gravferdsmyndigheten kan da gjenbruke graven for gravlegging av andre. Den som er ansvarlig for graven, eier selv gravminnet, og skal selv fjerne gravminnet hvis de ikke lenger ønsker å feste graven.

Gravferdsmyndigheten skal sørge for at den som er ansvarlig for graven (fester) gis skriftlig melding i god tid før frednings-/festetid er utløpt. For å unngå misforståelser når det gjelder festeavtaler for en grav, er det viktig at kirkekontoret får melding om adresse- og navnendringer for den som er ansvarlig for graven (fester). Dersom det ikke lykkes å få tak i rette vedkommende, vil det ofte blir plassert en varselpinne eller varselskort på graven.