Om Geitastrand kirke

Kart over gravplassen

I tidligere tider

Tidligere stevnet strandbyggene over fjorden til kirka på Viggja. Når folk på Geitastrand i dag er på kirkevei og kommer så langt at de ser kirken, så ser de det samme tårnspiret som deres forfedre fikk se når de dro over fjorden på kirkeferd. Og når de kommer inn i kirka så ser de den samme altertavla og på døpefonten har de det samme døpefatet som ble brukt i Viggen kirke.

Kirkestedet

Tomta til kirkestedet ble i 1856 kjøpt av Amund Ofstad. Denne tomten ligger midt i bygda på gården Aastan.

Anno 1859

Geitastrand kirke ble bygget i 1859. Og det er den første kirka i bygda.

Tegningene

Arkitekt Christian Henrik Grosch, som var statskonduktør i Christiania, laget tegningen til Børsa kirke. Den ble bygd og vigslet to år tidligere. En tror at det er han som også har tegna Geitastrand kirke.

Gratis pliktarbeid

Etter tillatelse fra fogden ble tømmeret tatt fra Husdal statsalmenning. Det ble utført mye gratis pliktarbeid. Hogging og kjøring av tømmeret, kjøring av stein til grunnmuren og graving til grunnmuren ble utført som pliktarbeid.

Tårnspiret

Tårnspiret og kula på spiret er også fra Viggen kirke. Spiret er av smidd jern og kula av forgylt kobber, den er hul og rommer 1/4 tønne.

Kirkeklokka

Kirkeklokka ble støpt på Byåsen av Lars Rustad i 1859, og den ble bekostet ved innsamling i bygda.

Kirken vigslet

Geitastrand kirke ble vigslet 3.november i 1859. I dagsregistret for soknepresten i Børsa er det denne dato innført om "Ind-vielse af Ofstad Capel paa Gjetestranden". Det nevnes at biskop Hans Jørgen Darre var syk, og at det var prost Henning Junghaus Kaurin som forrettet ved vigslingen.

Mange ting manglet

Kirken sto uten oppvarming i 30 år, og det måtte være kaldt ved gudstjenester i vinterhalvåret. Men i 1889 ble det innkjøpt ovner.

Altertavla

Strandbyggen fikk overta den vakre altertavla fra Viggen kirke.

Det var etter initiativ av sokneprest Johan Chrantz på Byneset at den ble anskaffet til Viggen kirke i 1712, og den ble bekostet ved innsamling i menigheten.

Utforming

Altertavla er et treskulpturarbeide med krusifiks, figurer og søyler, og omkranset av akantusranker. Øverst kneiser en ut­skåret figur av Gudfader. Under er den delt i to felt.

I det øverste feltet er det på venstre side en figur som forestiller Peter med nøkkelen, og på høyre side Paulus med sverdet, begge mellom to korintiske søyler og ute i det omkransede akantus­verket en engel på hver side.

På tavlas nederste felt, i en firekantet fordypning i midten, er det et krusifiks. På venstre side av krusifikset mellom to korintiske søyler, er Moses med lovens to tavler og på høyre side døperen med offerlammet.

Restaurering

Tavla ble malt i 1828 i flere farger (i to blåfarger, rødt, grønt gull og sølv). I 1898 ble den overmalt i hvitt og gull, men den ble restaurert i 1947. En tok da bort de overmalinga som var gjort i 1898 og frisket opp at de opprinnelige fargene. Altertavlen er laget av Erik Kolstrup som arbeidet ved Domkirka i Trondheim.

Overført fra Viggen kirke

Den gamle Viggen kirke hadde en del inventar som ikke ble overført til kirka i Børsa. Derimot ble en del av dette overført til Geitastrand kirke.

Messehagel

En gammel messehagel, mønstret i brune farger kommer fra Viggen kirke. En vet ikke hvor gammelt den er, men den må være laget før 1749, da en fra det året gikk over til faste farger. Så den må være over 250 år.

Døpefatet/almissetavler

Et døpefat i messing, som fortsatt er i bruk, er også fra Viggenkirken, likeledes to almissetavler som ble brukt ved ofringer i kirken.

Andre gaver

Kirken har gjennom årene fått mange gaver både fra private og fra Bondekvinnelaget. Da det gamle orgelet ikke fungerte lenger fikk en et elektronisk orgel som kostet 80,000 kroner i gave av Gunnar Kvernmo.

Steinar Kvernmos minnefond

Kvernmo gav også penger til et fond som et minne om sin bror Steinar som falt i krigen

Kontaktinformasjon for Orkland kirkelige fellesråd

Avd. Fannrem