"sette undertrykte fri"

Diakoni handler også om kamp for rettferdighet

Alle mennesker har rett til å leve et menneskeverdig liv. Og vi kan ikke være likegyldige overfor mennesker som kjemper for liv og rettigheter. Vi hører sammen som søsken, skapt av den samme Gud. Når noen av våre søsken lider, lider vi sammen med dem og ønsker å kjempe sammen med dem. Enten det er lokalt eller globalt. Selv om jorda er stor, er den såpass liten at det som skjer et annet sted i verden kan få konsekvenser for oss som lever her. Våre liv er vevd inn i hverandres.
Det kan være noen i vårt nærmiljø som lider: barn, kvinner og eldre som utsettes for vold og overgrep. Barn og unge som mobbes, både direkte og via nettmedia. Syke, uføre og fattige som ikke får tilstrekkelig hjelp til å leve et verdig liv. Tiggere uten bolig som prøver å tjene noen slanter. Rusmisbrukere som ikke får treffe sine egne barn. Asylanter som venter på svar om de får bli i landet, eller ikke har noe annet land å reise til.
Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er gode representanter for omsorg og verdighet. Mange frivillige deltar i deres arbeid. Men den enkelte av oss kan også gjøre noe i vårt miljø. Tør vi møte de som strever, vise respekt, og dermed være med å gi dem verdighet? Vil vi være med å kjempe for deres rett?
I vår menighet prøver vi å oppmuntre til å vise omsorg, og stå opp for de som har det vanskelig. At en annen bryr seg, kan være det som trengs til at man selv orker å kjempe.
Vi har det bra på mange måter i Norge og noen ganger kan det være lettere å se nøden i andre land. Internasjonal handel, gjeld, fattigdom, krig, fred, forsoning, naturkatastrofer, og lignende. Dette er utfordringer vi stadig hører om i media – og stadig blir utfordret til å gjøre noe med. Vi kan selvsagt ikke redde hele verden. Men vi kan gjøre vårt og hjelpe noen, faktisk ganske mange.

Kirken har sin egen nødhjelpsorganisasjon, Kirkens Nødhjelp. Det er vårt redskap inn i arbeidet for rettferdig fordeling av verdens ressurser og kamp for menneskeverd. Kirkens Nødhjelp jobber på 3 måter:
- nødhjelp i katastrofer, for eksempel ved jordskjelv, flom og tørke.
- langsiktig utviklingshjelp, for eksempel gjennom bygging av skoler, spare- og lånegrupper og utdannelse om hiv/aids.
- tilslutt utfordres de med makt og myndighet til å ta beslutninger som tjener folk flest. For eksempel at u-landsgjelda blir slettet og at vi må kutte i klimagassutslipp.

I Strindheim jobber vi aktivt med klima-spørsmål gjennom Grønn menighet.
Og vi er med på den årlige Fasteaksjonen gjennom Kirkens Nødhjelp: Hvert år er konfirmantene og deres foreldre og andre voksne med på den landsomfattende innsamlingen siste tirsdag før palmesøndag.