Bærekraftig framtid i Nepal

NORMISJON

Foto: United Mission to Nepal

Over hele verden opplever man endringer i klimaet. Temperaturstigninger, ustabile årstider og ekstremvær rammer ofte de dårligst stilte hardest.

Nepal er ett av de landene i verden som er mest utsatt for skadelige klimaendringer. Mange i Nepal strever for å overleve. Klimaendringene merkes ekstra godt i dette landet. Nærmere tre fjerdedeler av arbeidsstokken er sysselsatt i jordbruket. En forskningsrapport viser at Nepal står for omtrent en kvart promille av verdens klimaskadelige utslipp, mens landet antakelig er landet som er fjerde hardest rammet av klimaendringene.

Normisjon har startet et prosjekt i vest-Nepal med sikte på å bevare naturressurser som vannkilder, skog og biologisk mangfold. Endringer i klimaet utfordrer livsgrunnlaget til mange tusen mennesker og sammen må vi jobbe for å øke mulighetene for et godt livsgrunnlag for flest mulig. Slik gjør vi lokalsamfunnene motstandsdyktige mot klimasjokk som flom, jordras, tørke og skogbranner.

CLIMATES
Prosjektet heter «Climate-change Impacts Mitigation and Adaptation for Environmental Sustainability (CLIMATES) og iverksettes av vår partner United Mission to Nepal (UMN).
UMN har laget en video som presenterer situasjonen, utfordringene og litt om hvordan vi vil hjelpe folk.

Prosjektet vil implementeres på fire nivåer:
1. 30 brukerkomiteer som skal beskytte, bevare og restaurere lokale naturressurser.
I Nepal er det under hver kommune egne brukerkomiteer for skog og vann.
2. 60 grupper av bønder har fått et større mangfold i sitt inntektsgrunnlag gjennom at de har fått tilgang til klimasmarte teknikker og teknologi.
3. I 7 lokalsamfunn/kommuner etableres det samarbeid med innbyggerne for å bygge motstandsdyktighet slik at de kan håndtere klimarelaterte sjokkhendelser som styrtregn, flom, jordskred, tørke, skogbranner etc.
4. 18 skolekomiteer har, sammen med studentene, utviklet og etterlever planer for å håndtere klimarelaterte sjokkhendelser.

For Normisjon handler ikke dette bare om skaperverket, men også om å sikre mennesker livsgrunnlag i en verden i endring, slik at de med svakere forutsetninger ikke rammes hardere enn oss andre.