Bogen kapell

Ble bygget i 1924/1925 av innsamlede midler uten offentlig tilskudd.

Bogen kapell

Man tror at det var sokneprest Bydal som så tidlig i 1914 tente gnisten til fastlandsfolket om et kapell da det ofte ble for liten plass til bibellesninger på skolestue og forsamlingssted.  Det ble således arbeidet med å samle inn penger i ca 10 år med basarer, utlodning og pakkefester. sommeren 1924 startet arbeidet og tomtegraving, transporter og grunnmur ble for det meste utført som dugnad. I september 1926 ble så fastlandskapellet innviet og kapellet ble tatt i bruk og fikk 8 prekensøndager hvert år. I 1945 ble kapellet okkupert av tyske soldater og brukt som militærbrakke noen måneder. Etter hvert ble kapellet overdratt Steigen kommune vederlagsfritt mot at kommunen overtok løpende utgifter. Restaurering av Bogen kapell ble tatt opp i 1960-årene av sokneprest Olaf B. Dahl da kapellet tilstand var dårlig og det ble igjen samlet inn penger til kapellet. Restaureringsarbeidet tok til i januar 1972 og gjenåpningen av kapellet ble foretatt den10 september 1972 av biskop B. O. Weider som uttrykte sin store tilfredshet med restaureringen. Det var blitt kjøpt inn mye nytt inventar, bl.a et nytt orgel fra Jørgensens orgelfabrikk i Oslo og det ble høytidelig innviet under Gudstjeneste 24. oktober 1976, i løpet av 1975/1976 ble kapellet ferdig restaurert utvendig. 1999 ble det vedtatt av fellesrådet å stenge kapellet, dette skapte store protester med folkemøter og underskriftskampanjer for bevaring av kapellet. Det ble da valgt en nemd som skulle ha til oppgave å støtte menighetsrådet i kampen for å holde kapellet i drift. Nemnda skulle også forsøke å gjennomføre dugnadsarbeid, hvis manglende kommunal støtte nødvendiggjorde dette. I dag drives fortsatt kapellet av en valgt nemd og brukes både til Gudstjenester, dåp, begravelser og musikkandakter.

Kontaktinformasjon for Steigen kirkelige fellesråd

Steigen kirkekontor ligger i 2. etasje på kommunehuset for Steigen kommune i Leinesfjord.

Kontoradresse:                   Myklebostad 1,                           8283 Leinesfjord

E-post:  kirkevergen@steigen.kommune.no Telefon: 922 40 253               Telefon- og besøkstid:                Man-tor 9-15