Om Harkmark kirke

Harkmark kirke er bygget i 1613, og er et av Mandal kommunes klenodier når det gjelder bygninger. Det er en langkirke bygget av furutømmer, og har ca 135 sitteplasser. Kirken er fredet etter kulturminneloven.

Harkmark kirke. Foto: Øystein Ferdenløy Ramstad

Kirken fremstår som nøysommelig bygd og utsmykket. Alterbildet består av tre motiv, hvorav det største viser Jesus på korset, omgitt av Maria og Johannes. Alterbildet er fra 1651.

Prekestolen er plassert langs høyre vegg, 2-3 meter over benkeradene. Selve stolen og trappen opp er utsmykket med bibelske motvi, og fargene går også igjen i døpefont, alterring, galleri, benkerader og i bjelkene i himlingen. Selve himlingen er malt lyseblå, dekket av stjerner.

Utenfor kirkemuren er det en lokal variant av "Stonehedge". I likhet med kirken, er også kirkemuren og fornminnet fredet.

I Harkmark kirke er det gudstjeneste ca hver fjerde søndag, oftest kl 1100.

(Klikk for stort bilde)

Middelalderske kirkesteder i "Nye" Lindesnes kommune

Kontaktinformasjon for Lindesnes kirkelige fellesråd

Lindesnes kirkelige fellesråd er samlokalisert med Mandal menighet ved Kirkesenteret i Mandal.

Lindesnes kirkelige fellesråd
4503 Mandal