Evaluering av undervisning

Vi ønsker at alle gjennomfører en enkel evaluering i etterkant av kirke-skoletiltak. Å innføre fast evaluering etter skolebesøk, er en god vane som danner et godt grunnlag for videre samarbeid.

Evaluering av undervisning

Mange kirke-skolesamarbeid er bygd på gode relasjoner mellom menighet og skoleledelse. En av våre store styrker er nettopp det at dere som jobber i menighetene er folk med god sosial kompetanse.

Samtidig er det ikke alltid så enkelt å gi ærlige tilbakemeldinger til de vi liker godt. Og selv om det kanskje virker litt rart på de av oss som jobber i kirken, så er det nok fremdeles mange som har stor respekt for kirkelig ansatte.

I arbeidet med å ringe rundt til lærere og rektorer, har vi fått en forståelse av at noen lar være å gi
tilbakemeldinger når det er noe de reagerer på i undervisningen eller skolegudstjenesten.

De fleste ganger går dette bra, men i noen få tilfeller har skolens ansatte opplevd episoder som får dem til å trekke seg stille vekk fra samarbeidet med kirken.

Dette skjer sjelden, men om noen fra skolen eller foreldregruppa mener de har opplevd forkynnelse i ordinær undervisning, kan dette skape utfordringer for det videre samarbeidet. Ved å gjøre det til en vane å be lærer svare på noen enkle evalueringsspørsmål etter hver samling, tror vi det vil oppleves enklere å gi tilbakemelding - både om det positive og det som eventuelt har vært utfordrende.
En lærer sa: “Husk at det er vi i skolen som er de som blir stående i opprydningen med FAU og foreldre om det forkynnes”.

Vi har tre spørsmål vi ønsker dere bruker til evaluering. Merk: Spørsmålene er laget til ordinær undervisning, ikke skolegudstjenester.

For de av dere som har questback og tilgang til KA: Questbacken ligger i den delte mappen: Kirke-skolesamarbeid under hovedmappen Quests.For de som ikke har tilgang, lag en ny questback ved å legge inn og importere følgende spørsmål fra excel. Eventuelt kopiér inn spørsmålene i en e-post:

Spørsmål:

1: Opplevde du at undervisningen svarte til det oppsatte kompetansemålet? Hvis ikke, hva kan gjøres annerledes?
2: Var det element elevene syntes var ekstra spennende?
3: Er det noe du ønsker annerledes i møte med kirken? For eksempel om du fikk nok informasjon til rett tid, var det tydelig at dette var undervisning og ikke forkynnelse?