Kirken i det offentlige rom

Hele verden angår Gud. Spørsmålet blir derfor ikke om Den norske kirke skal engasjere seg i det offentlige rom, men på hvilken måte.

Unge voksne fra Det lutherske verdensforbund møtte den daværende sjefen for FNs klimaforhandlinger, Christiana Figueres, på klimatoppmøtet i Peru i 2014.  (Foto: LVF/Sean Hawkey)

Slik lyder forordet til den norske utgaven av studiedokumentet «Kirken i det offentlige rom». Dokumentet er en hjelp til faglig samtale om det teologiske grunnlaget for lutherske kirkers samfunnsengasjement og hvordan dette kommer til uttrykk i konkrete saker i dagens samfunn.

Last ned heftet "Kirken i det offentlige rom"Det lutherske verdensforbund (LVF) ga i 2016 ut studiedokumentet The Church in the Public Space. Dokumentet ønsker «å løfte fram samfunnsengasjementet som kirkens kontinuerlige svar på den friheten vi har fått «i Kristus, et kall til å elske og tjene vår neste» (s. 12). Heftets kapitler avsluttes med spørsmål til samtale, og drøfter blant annet det teologiske grunnlaget for at den lutherske kirke engasjerer seg i samfunnet, samtidig som det kommenterer aktuelle problemstillinger som flyktningkrise, klimautfordringer og interreligiøse relasjoner.

Studiedokumentet er utviklet av en internasjonal gruppe teologer bestående av blant annet erkebiskop Antje Jackelén (Sverige).

I desember 2017 ble dokumentet oversatt til norsk, i samarbeid mellom Mellomkirkelig råd og Bispemøtet. Dokumentet er tilgjengelig til nedlasting eller kan bestilles gratis (se kontaktinfo nedenfor).

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)