Om Skøyen kirke

Skøyen kirke er tegnet av Hille Melbye Arkitekter og ble innviet i januar 1989. Glasskunsten altertavlen og sidevinduet er laget av kunstneren Veslemøy Nystedt Stoltenberg. I klokketårnet henger det 16 klokker. Klokkene kan spilles på via tangenter i kirkerommet.

Om Skøyen kirke

Fra Ullern menighets 100-årsjubileumsbok kan vi lese om hvordan tanken Skøyen menighet først oppstod:
«Biskop Berggrav brukte påsken til visitas i Ullern sogn … Gudstjenesten i Ullern kirke palmesøndag 1941 var fylt til trengsel. I visitastalen i kirken sa han at strøket omkring Smestad og Heggeli burde mer tilgodses med kristelig forkynnelse. Man burde forsøke med gudstjeneste på Smestad skole med det formål for øye å få reist en kirke for dette området»

Etter krigen tok sokneprest Smidt tok opp tanken om gudstjeneste på Smestad skole så snart det var mulig. 17. oktober 1945 ble Hoffbyen kirkering dannet – en forening som jobbet for og samlet inn penger til en fremtidig kirke i området.

Den første gudstjenesten ble holdt i sangrommet på Smestad skole i 1947 eller -48. Fremover ble det holdt gudstjenester på skolen annenhver søndag – etterhvert i skolens filmsal. Og med penger fra Hoffbyen kirkering, ble det kjøpt inn flotte sølvlysestaker som i dag står på alteret i Skøyen kirke.

På slutten av 50-tallet kom det flere «kirkeringer» til og fra 1961 arrangerte kirkeringene julemesser – en tradisjon vi fremdeles holder i hevd.

I 1972 fikk Skøyen småkirkeforening sin egen prest: Nils Jacob Tønnessen. Det ble samtidig opprettet et menighetsutvalg på 6-7 medlemmer, samt en representant fra Ullern menighetsråd. Utvalget fungerte fint – og alle var fylt av entusiasme, optimisme og pågangsmot. Fra nå av ble det gudstjeneste på Smestad skole hver søndag – etter hvert i gymsalen – men ikke i høytider og i skoleferien.

I 1984 ble Skøyen utskilt fra Ullern som eget sokn. Sissel Hasleholm ble den første sognepresten i Skøyen. I forbindelse med utstillingen kom spørsmålet og menighetsgrenser som engasjerte stort og satte følelser i sving, men til slutt falt sinnene til ro.

I 1988 kom byggearbeidene i gang og endelig, den 29 . januar 1989 ble kirken innviet – 48 år etter at biskop Berggrav kom med sin visjon om kirke på Skøyen.

Enkelte syntes nesten det var litt vemodig å forlate gymsalen og kurvball­stativet som de hadde sittet og sett på i alle årene på Smestad skole.

Fornyelse måtte til

Og så: Etter 25 år med kirke på Skøyen – i hverdag og fest – begynte slitasjen å bli merkbar. Dreneringen var for dårlig, og vann sivet inn i underetasjen, kjøkkenet begynte å falle fra hverandre, og kirkens beskjedne ytre gjorde at mange savnet mer høytid knyttet til selve bygget.

En lokal arkitekt gav menigheten flotte plansjer med forslag til hvordan vi kunne utvikle et nytt inngangsparti og et oppgradert kjøkken – en flott gave som gjorde at vi fikk mot til tenke stort.

Vi satte inn et støt for å få flere til å bli faste givere – og på den måten sikre en forutsigbar inntekt for menigheten. Parallelt med dette fikk vi også en større gave fra en privat giver, noe som gav oss frisk mot til å fortsette arbeidet med nye Skøyen kirke. Etterhvert tok planene form, flere givere kom med og Oslo kirkelige fellesråd tok bl.a. kostnaden med drenering.

I første byggerunde i 2017 hadde vi imidlertid ikke nok midler til å ferdigstille uteområdet. Mer penger måtte samles inn, og først denne sommeren har vi ferdigstilt planene for nytt inngangsparti for kirken: En stor og flott kirketrapp som både ønsker velkommen og samler mennesker til en kopp kaffe og en prat.

Skøyen kirke ble 30 år i 2019. Og nå har vi oppgradert for fremtiden, sånn at nærmiljøet på Skøyen skal ha både en flott kirke og et godt sted å samles for mennesker i alle aldre – kirke og grendehus på Skøyen.

Kontaktinformasjon for Skøyen menighet

Skøyen kirke ligger i Skøyenveien 43.
Inngang til kontorene og parkeringsplassen er på nedsiden av kirken, nederst i Guldbergsvei.

Kontoradresse:
Skøyenveien 43, 0375 Oslo