Se - og bli sett. Et intervju med Margunn Serigstad Dahle.

I en samtid som vår, har slagordet «se og bli sett» mange betydninger. Fra et kristent perspektiv rører dette ved selve kjernen i det kristne menneskesynet; skapt i Guds bilde, av Han som så – og som ser, sier Margunn Serigstad Dahle

Se - og bli sett. Et intervju med Margunn Serigstad Dahle.

Margunn Serigstad Dahle er førstelektor og programansvarlig for studiet Kommunikasjon og livssyn på NLA Mediehøgskolen Gimlekollen. Hun er opptatt at vi må  gripe fatt i de underliggende tankene om identitet, selvbilde og verdi som preger kulturen rundt oss, og vurdere dem ut fra Bibelen. Dette intervjuet har stått på trykk i Oddernes menighetsblad.

- Alle mennesker har et grunnleggende behov for å bli sett og anerkjent. Vi er jo skapt med unik verdi av en Gud som så oss da vi bare var et foster, og som alltid ser! Men, for å si det med et bilde: Det er fort gjort å søke til andre blikkfang for bekreftelse på vår verdi og identitet, i stedet for å la øynene hvile i Guds nådefulle blikk, det som forteller sannheten om oss, sier Margunn.

Hun mener at nettopp dette er veldig utfordrende i en samtid der så mange av budskapene vi møter – særlig i populærkulturen – gir inntrykk av at verdien vår forankres i det å være sett av andre. Helst av mange på en gang - fra en scene eller i media. «Du ser meg, altså er jeg» kan være en dekkende beskrivelse her. Det er som om holdepunktet for verdien ligger i å være sett av andre - i dette å være under andre sitt blikk.

- Selvsagt bekrefter vi umiddelbart det som denne holdningen indirekte viser til; nemlig at vi er skapt til fellesskap med hverandre, - til å ta omsorg for hverandre, ja, til å se hverandre. Men vi merker oss noe mer, nemlig pekeren mot den dype bibelske sannheten at holdepunktet for verdien vår ligger i å være under Guds blikk, - i det å være sett av Han, som har skapt oss i sitt bilde. Holdepunktet for verdien vår ligger altså i utgangspunktet vårt, understreker Margunn.

Men for oss alle, og særlig de unge, er det lett å tenke nettopp at «jeg er det andre ser»! Enten det gjelder prestasjonene, utseendet, opplevelsene, det en eier eller hvilke venner en har. Hvert av disse områdene er jo viktige sider ved livet, men de må ikke få fange blikket vårt og lure oss til å tro at det er det ytre som gir oss verdi! Identiteten kan ikke tas av og på, som et klesplagg, og verdien blir ikke mindre eller større, alt etter som.

- Faren for å knytte selvbilde og verdi til noe ytre, har en dyp og dyster resonnans i samtiden. Stadig flere vil nemlig hevde at mennesket ikke har noen indre identitet. Det er ingen kjerne som er "jeg" her inne, som gjør at jeg gjennom hele livsløpet er meg. Identiteten er derimot flyttet utenpå, og endres – som et annet klesplagg. Derfor snakkes det om identiteter, ikke om identitet, sier Margunn.

I sterk kontrast til alt dette står så Bibelens budskap om vår unike identitet og verdi, som har sitt holdepunkt i vårt utgangspunkt. Mennesket er skapt i den treenige Guds bilde - og vi får leve under Hans hellige, nådefulle blikk.

-Han som så - og som stadig ser - Han vil at mennesket som Hans unike skapning skal få hvile i Hans nådefulle blikk, avslutter Margunn.

Kontaktinformasjon for Oddernes kirke

Jegersbergveien 6,
4630 Kristiansand
Organisasjonsnr: 976 992 555