Annerledes konfirmasjonsfest?

Den tradisjonelle festen foregår etter konfirmasjon i kirka. Ofte må noen gjester reise tidlig fordi de skal på jobb dagen etter....

Mange konfirmanter står på en rekke. En prest håndhilser og gir roser til konfirmantene.

Festen kvelden før

Hvis gjestene må dra tidlig fordi de skal på jobb dagen etter, kan fest dagen før konfirmasjonen være et alternativ. Her kan kvelden tas til hjelp, fordi mange likevel skal være med i kirka dagen etter og har god tid.

Etter konfirmasjon i kirka kan det være en enkel samling med f.eks. god suppe med godt brød og kaffe og kaker etterpå. Gjestene kan da reise tidlig uten dårlig samvittighet.

Det er konfirmantens fest – involver konfirmanten i planlegging og forarbeid.

Pynting til festen kan gjøres enkelt. Er det noe som er «typisk» konfirmanten og som kan gjenskapes i pyntingen (sjø, lego, fotball, hest, blomster osv.) ? Er det noen minner fra barndommen som kan pynte lokalet? Pynting trenger ikke å være dyrt. Bruk fantasien!

Når to familier ikke går sammen

Det fins konfirmanter som har gruet seg til festen, fordi bestefar alltid klarer å skape diskusjon og splid. Vi kan aldri garantere oss 100 prosent mot familiens ”bakside”, men det går ofte an å gjøre noen grep ved for eksempel å plassere de mest stridlynte i god avstand fra hverandre ved festbordet, eller i verste fall la være å innby den personen som konfirmanten er redd for.

Når mor og far er skilt, bor på ulike plasser og kanskje ikke har lyst til å møtes, kan en felles konfirmasjonsfest bli det rene skrekk-scenario for konfirmanten. Et råd er dette: "Ikke utfordre skjebnen akkurat til konfirmasjonen. Ha heller to fester der freden kan råde og der dagens hovedperson slipper å sitte på nåler av frykt for at noe skal skje som ødelegger dagen." Kilde: Boken ”Liv laga”, Ingvald Andersen Frøyen, IKO-Forlaget.

Kontaktinformasjon for Buvik, Børsa og Skaun menigheter

Skaun kirkekontor ligger i Skaun rådhus
Tausvegen 16, 7353 Børsa

Åpningstider