Lys våken – velkommen til overnatting i kirken

Velkommen til en annerledes helg. For natt til 1. søndag kan du overnatte i kirken. Vi håper du har lyst til å være med. Les mer om lys våken her.

Å overnatte i kirken er en opplevelse for livet for tusenvis av elleveåringer. Foto: Den norske kirke/Arneberg/Von kommunikasjon

Kort om Lys våken

• Arrangeres av menigheter i Den norske kirke over hele landet
  • Gjennomføres vanligvis kvelden før/natten til første søndag i advent
  • Opplegget er at barna får utforske kirken, leke, synge og lære sammen
  • Mange steder får barna også overnatte i kirken – et skikkelig høydepunkt!
  • Barna får lære om advent og om hvorfor vi feirer jul
  • 11-åringer, og noen steder 12-åringer, er invitert

Påmelding

Påmelding og informasjon om Lys våken der du bor, finner du på menigheten der du bor sin nettside.

Bruk søket under for å finne ut hvilken menighet som er din.

Sammen feirer vi lyset!

Advent handler om lyset som kom til verden ved at Jesus ble født julaften. Det feirer vi når vi samles på Lys våken-overnatting i kirken.

Når det er Lys våken i menigheten din, samles barn til aktiviteter, oppgaver, leker og sanger. Barna får bli kjent med hverandre, utforske kirken, spise sammen og overnatte i kirken. På søndag er det frokost og gudstjeneste.

Til gudstjenesten dagen etterpå er alle invitert. Dette er en god anledning til at barna kan invitere fadderne sine om de er døpt eller andre voksne til gudstjenesten. Søsken, foreldre og venner er selvfølgelig velkomne.

Slik kan det se ut på Lys våken:

Hva betyr det å være Lys våken?

Lys våken handler ikke om at vi skal være våkne hele natten, men at vi skal være våkne overfor det som skjer i oss og rundt oss. Vi skal være våkne overfor Gud, hverandre og oss selv. Ikke minst kan vi oppleve at Gud er Lys våken for oss.

Hva lærer barna på Lys våken?

På Lys våken kan barn utforske kirken og troen sammen med andre. Kirken der du bor ønsker å bidra til at barn og unge skal få lære og kjenne troen, sammen med deg som foresatt. Dette kalles trosopplæring, og tilbys til barn og unge fra 0 til 18 år. Alle er velkomne til trosopplæring i kirken.

Gjennom aktiviteter, oppgaver, lek, samtaler, sang og gudstjenesten vil 11-åringene få kunnskap om advent.

Lys våken er en god tradisjon i kirken og en opplevelse for livet for tusenvis av elleveåringer.

Hvem kan være med på Lys våken?

11-åringer inviteres til Lys våken. Mange steder inviteres også yngre og eldre barn.

Alle barn er velkomne til å være med på Lys våken og annen trosopplæring i kirken. Det vil si at det ikke er krav om å være medlem i kirken for å være med, det gjelder både deg som foresatt og barnet ditt.