Agenter til topps i kirketårnet

Det ble en opplevelse da 65 aganter dro til topps i kirketårnet!

Agentene storkoste seg i solen - og i toppen av kirketårnet.

Lørdag 6. mai 2017 arrangerte Den norske kirke i Oppegård for første gang Tårnagentdag i Kolbotn kirke. 67 barn som går i 3. klasse i Oppegårdskolene var påmeldt.

- Det var veldig gøy at så mange ville være med, sier trosopplæringsleder Margit Raustøl.

I strålende sol kom barna opp kirkebakken og ble møtt av  ansatte og frivillige i kirken som for anledningen var utkledd som agenter. Ved registrering fikk barna sitt eget forstørrelsesglass og solbriller, noe man må ha når en skal være  en ekte agent! Snart var barna ute på sitt første oppdrag, og kunne si farvel til foreldre!

- Det var supert med det fine været, da vi hadde planlagt å være både ute og inne, sier Raustøl.

Inne i kirken var det mye barna lurte på; hvor mange rom er det i denne kirken, er det kjeller, hvorfor heter det våpenhus?

Det er mange fine detaljer i Kolbotn kirke med glassmaleriene, utskårede figurer og symboler for å nevne noe. Barna fikk vandre rundt overalt i kirkerommet, oppå prekestolen, på galleriet og bak orgelet. Høydepunktet for alle var selvfølgelig å gå opp alle trinnene for å komme øverst i tårnet, for å se på og kjenne på de to klokkene. Utsikten kan en heller ikke klage på. Et arbeidshefte med agentalfabet, og oppgaver knyttet til noe av det vi fortalte om inne i kirken er det alltid noen som koser seg med, mens andre heller ville hoppe tau, spille badmington eller løpe rundt kirken.  Denne dagen var det muligheter til begge deler. Så smakte det kjempegodt med pølser og frukt etter alle disse aktivitetene.

- Ja, vi synes det ble en såpass vellykket dag at vi tenker å arrangere dette igjen neste år  for kommende 3.klassinger. De som var med denne gangen fikk med seg forstørrelsesglasset og solbrillene hjem, så bli ikke redd om du plutselig møter på en agent som lurer på mange ting, sier Raustøl.