Om kirkevalg - for ansatte

Du finner informasjon og ressurser du trenger til arbeidet med kirkevalget på www.kirkevalg.no. Lover regler og rundskriv, ressurser til bruk i menighetsblad og nettsider, brosjyrer, plakater, valgmateriell og mye annet. Gjør deg kjent med nettsiden!

Om kirkevalg - for ansatte

Informasjon om gjennomføring av valget

Du finner en kortversjon av valghåndboken i form av foiler, samt lenke til opplæringsvideoer på denne siden.

Presentasjon av kandidatene
Du finner presentasjon av lister og kandidater til menighetsrådsvalget og bispedømmerådsvalget på www.kirkevalget.no.

Menighetsrådsvalget

Det enkelte menighetsråd har ansvar for gjennomføringen av valget lokalt og fungerer som valgstyre. Dette gjelder også gjennomføringen av direktevalg til bispedømmeråd/Kirkemøte. Selv om det er menighetsrådet som formelt står ansvarlig for gjennomføringen av valget, vil det være naturlig at fellesrådet og kirkevergen ivaretar koordinering og en del administrative funksjoner, jfr Kirkeloven paragraf 14, første ledd.

Valg av medlemmer til bispedømmerådet/Kirkemøtet

I hvert bispedømme er det oppnevnt et valgråd på 5 medlemmer og 2 varamedlemmer som styrer valget av leke medlemmer, av prest og av lek kirkelig tilsatt.

Til å styre valget i Hamar bispedømme, har Hamar bispedømmeråd oppnevnt følgende valgråd:

• Sveinung Moesgaard Skjesol (leder)
  • Solveig Seem (nestleder)
  • Ole Midthun
  • Ragnar Løsnesløkken
  • Ingrun Jule
  • Aase Marie Røed (1. vara)
  • Filip Hovland (2. vara).

Seniorrådgiver Jon Arne Johansen Harby er sekretær for valgrådet.

Gjennomføring av valget
Det gjennomføres en kursrunde i bispedømmet i mars måned, med gjennomføringen av valget som tema. Målgruppen er kirkeverger, menighetsrådsledere og ansatte som har oppgaver i forbindelse med Kirkevalget.

Kurskalender:

• 6. mars: Brandval, Bøndernes Hus
  • 14. mars: Tynset menighetshus
  • 20. mars: Hadeland gjestegård
  • 21. mars: Aurdal menighetshus
  • 26. mars: Brumunddal kirke
  • 28. mars: Otta kulturhus

Her finner du presentasjonen som ble gitt på kursene. Oppdatert pr. 28.03.2019.

I mai/juni vil det være kursmateriell tilgjengelig til målgruppen valgstyrer, kirkeverger, stemmestyreledere, med en introduksjon til alle sider av stemmestyrets og valgstyrets oppgaver etter nominasjonsperioden, med vekt på forhåndsstemmeperioden, valgtinget og etterarbeidet.

Enkle opplæringsfilmer primært for valgfunksjonærer blir også klare i løpet av våren:

• "Frie og hemmelige valg" - hva innebærer det?
  • Veiledning til retting av stemmeseddelen
  • Mottak av forhåndsstemmegivninger
  • Mottak av stemmegivninger på valgtinget.

Ressurser for menighetene
På nettsiden www.kirkevalg.no finner du informasjon om kirkevalget, gode veiledninger, skjemaer og maler. Under menypunktet "For medarbeidere" ligger valghåndbok og valgregler, logo, bildemateriell, forslag til nett-/menighetsbladartikler, vervematerill, informasjon om profileringsmateriell slik som valglukker, valgurne, beachflagg, roll-up , og etterhvert plakater, skjemaer osv. Profileringsmateriell bør bestilles før 15. mars.

Besøk også www.trykksak.no . Der kan du blant annet hente opp en informasjonsbrosjyre til bruk ved verving av kandidater til å stå på liste til menighetsrådet. Du kan tilpasse noe av teksten, med informasjon om din menighet.