Veiledning ved dødsfall

Her finner du informasjon vedrørende festeansvar, seremonier, urnenedsettelse, minnestenen og andre praktiske forhold i forbindelse med gravferd.

Foto: Eva Birkeland

Alle med bostedsadresse i kommunen har rett til et gravsted i kommunen. De aller fleste lar et begravelsesbyrå ta hånd om alle praktiske gjøremål i forbindelse med dødsfallet.

Festeansvarlig
Ved dødsfall må pårørende ta stilling til hvem som skal være formelt ansvarlig for gravferden. I tillegg må de ta stilling til hvem som skal ha formelt ansvar og råderett over selve gravstedet. Denne personen kalles fester.

En grav er fredet i 20 år etter første gravlegging. Deretter kan man forlenge festetiden med 4 år om gangen mot festeavgift. I fredningstiden betales det ikke festeavgift.

Ved bruk av kistegrav kan det også festes en grav ved siden av til fremtidig bruk. I slike tilfeller må det betales festeavgift fra starten av for den graven som ikke er blitt tatt i bruk. Ved gravlegging i denne får man ikke frigrav.

Begravelse eller bisettelse?
Avhengig av avdødes ønske, må pårørende avgjøre om det skal være kistebegravelse eller bisettelse med påfølgende kremasjon. Ansvarlig for bisettelsen får brev når urnen har returnert fra krematoriet, og tilbud om å avtale tidspunkt for nedsettelsen. Urnen skal settes i jorden seneste 6 måneder etter bisettelsen.

Gravminnet
Lovverket fastsetter rammene for utforming av et gravminne i forhold til tekst, kvalitet og dimensjoner. Gravminnet skal godkjennes av kirkevergen før montering. Alle gravminner skal være sikret mot å bli veltet, dette er festers ansvar.

På nye gravområder og ved urnenedsettelse kan gravminnet settes opp etter 2 måneder, mens det må gå 4-6 måneder på gamle gravområder.

Navnet minnelund
På den nye delen av Udland gravlund finnes det en «navnet minnelund». Her er anledning til å få navnet til avdøde skrevet på en egen plate gravminne foran minnelunden, mens selve gravstedet er anonymt. Ansatte ved gravlunden har ansvar for vedlikehold av området.

Serviceerklæring
Ansatte ved gravlundene har ansvar for å medvirke til at avdøde gravlegges med verdighet og respekt for den enkeltes tro og livssyn.

Graven skal være klar i god tid før begravelsen, og fremstå ryddig og sikker. Det skal være ryddet adkomst for gravfølget og nødvendig utstyr skal være utplassert. Graven lukkes og ordnes så snart gravfølget har forlatt graven.

Dersom pårørende ikke tar bort blomster/kranser, blir disse fjernet av gravlundspersonalet når de er visnet. Det samme personalet planerer og sår i gress.