3 lister og 39 kandidater til valg av nytt bispedømmeråd

For første gang er det i Hamar bispedømme tre lister til valg av leke medlemmer ved Kirkevalget i 2019 - fra Bønnelista, Nominasjonskomitéens liste og Åpen folkekirke.

Valgrådet utnevnt av Hamar bispedømmeråd har ansvar for å styre valget av medlemmer til bispedømmerådet og Kirkemøtet. 6. mai ble innleverte lister til Kirkevalget godkjent. Fra venstre Sveinung Moesgaard Skjesol, Ole Midthun, Aase Marie Rød, Ingrun Jule, Ragnar Løsnesløkken og Solveig Seem

9. september kan vel 308 000 kirkemedlemmer i Hamar bispedømme gå til valgurnene for å velge nye medlemmer til Hamar bispedømmeråd. For første gang er det tre lister å velge blant, Bønnelista, Nominasjonskomitéens liste og liste fra Åpen folkekirke.

Bilder av listekandidatene finner du nederst på siden. (Klikk på første bildet, så kan du enkelt bla videre til det neste).

Listene er presentert i alfabetisk rekkefølge. Klikk på listenavnet. Dette er lenke direkte til listens egne nettside.:

Bønnelista

1. Trond Rønning, f. 1965, daglig leder, Elverum.
  2. Kari Espås Drogseth, f. 1956, sykepleier, Snertingdal

9. Njål Slettemark Føsker, f. 1969, assisterende rektor, Nord-Odal
  10. Borgny Skansen Sletten, f. 1974, gårdbruker, Vinstra
  11. Trond Gellein Løkken, f. 1974, adjunkt/lærer, Tolga
  12. Christin Caroline Munkebye Aarnes, f. 1961, overlege psyk. poliklinikk, Lesja
  13. Sander Vestby, f. 2001, skoleelev, Hov i Land
  14. Kjersti Drtina Øversveen, f. 1965, undervisningsinspektør, Elverum
  15. Håkon Gulliksen Furuset Karlstad, f. 1999, lærling barne-/ungdomsarbeid, Skreia
  16. Hege Bjerkestrand Midthun, f. 1972, adjunkt/lærer, Elverum
  17. Lars Erik Hyllvang, f. 1968, ordfører, Engerdal
  18. Ole Midthun, f. 1995, VR-utvikler, Hamar

Stemmetillegg
Listestillerne til Bønnegruppa og Åpen folkekirke har gitt stemmetillegg til sine to øverste kandidater (Navn med uthevet skrift). Det betyr at disse gis et stemmetillegg i sitt personlige stemmetall på 25 % av det antall stemmesedler listen mottar ved valget. For nominasjonskomiteens liste er det ikke anledning til å gi slikt stemmetillegg.

Presentasjon av lister og kandidater
Alle kandidater er presentert på www.kirkevalget.no og www.kirken.no/hamar, med bilde, navn og personalia. De leke kandidatenes syn på kirkeaktuelle spørsmål blir presentert på listenes egne nettsider.

Du finner også en enkel oversikt over lister og kandidater her:

------------

Valg av prest og lek kirkelig ansatt til bispedømmerådet/Kirkemøtet
I egne valg i perioden fra 15. juni til 9. september skal prestene velge en prest som medlem i bispedømmerådet. De kirkelig ansatte i bispedømmet skal også velge sin representant til rådet i samme periode. Også disse listene ble godkjent i valgrådets møte 6. mai.

------------

Hva er "leke" medlemmer?
"Leke medlemmer" i denne sammenhengen er alle som er medlemmer i Den norske kirke, og som ikke er ansatt som prest eller i annen kirkelig stilling i bispedømmet i stillingsstørrelse over 15 timer.

For å være valgbar til menighetsråd eller bispedømmeråd må du være over 18 år, dvs. fylle 18 år i løpet av valgåret.

For å kunne stemme ved valget, må du være minst 15 år, dvs. fylle 15 år i løpet av valgåret.

Flertallsvalg: Valgform når det er én liste. De kandidatene som får flest personlige stemmer, velges.

Forholdstallsvalg: Valgform når det er flere lister. Listene får et antall representanter etter hvor mange som har stemt på listen. De kandidatene som får flest personlige stemmer på hver liste blir listenes representanter. For Nominasjonskomitéens liste er det satt en sperregrense for personlig stemmetall.

Sperregrense for personlig stemmetall: Velgere kan sette kryss ved navnet til en kandidat på listen. For nominasjonskomiteens liste må minst fem prosent av de som har stemt på listen, ha satt kryss ved samme person for at det skal få konsekvens for rekkefølgen på listen.

Fakta om Kirkevalget:

• 8. og 9.september 2019 avholdes Kirkevalget i alle de 163 menighetene i Hamar bispedømme på samme tid og sted som Kommunestyre- og fylkestingsvalget.
  • På landsbasis er det 3 millioner nordmenn som har rett til å stemme ved Kirkevalget 2019. I Hamar bispedømme vel 308 000.
  • Du har stemmerett hvis du er medlem i Den norske kirke, er folkeregisterført som bosatt i bispedømmet og har fylt 15 år.
  • Kirkevalget er to valg; du velger kandidater både til menighetsrådet der du bor og til bispedømmeråd/Kirkemøtet regionalt og nasjonalt.
  • I Hamar bispedømme skal det velges nye menighetsråd i alle sokn, samt 7 leke representanter, 1 prest og 1 kirkelig ansatt til Hamar bispedømmeråd/Kirkemøte
  • Prester og andre kirkelige ansatte i bispedømmet stemmer på sine kandidater i egne valg. Informasjon om dette sendes disse velgerne innen 15. juni.
  • På landsbasis skal det velges omtrent 7000 rådsmedlemmer i Kirkevalget 2019
  • I valg til Kirkemøtet og bispedømmerådet i Hamar bispedømme er det 3 ulike kandidatlister; Bønnelista, Nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirkes liste, med tilsammen 39 kandidater.