Om Skjernøy kapell

Skjernøy kapell ble bygget i 1913, med sikte på å gi mulighet for lokale gudstjenester og annet kristelig arbeid på Skjernøy. Kapellet eies av Skjernøy kristelige ungdomsforening. Ungdomsforeningen ble startet i 1903, med tilholdssted i skolehuset på øya. Etterhvert som foreningen vokste, ble det behov for større lokalet. I 1908 foreslo kateket Reidar Kobro at man burde bygge et kombinert kapell og forsamlingslokale.

Skjernøy kapell. Foto: Øystein Ferdenløy Ramstad

I 1909 ble hele øyas befolking innkalt til møte, og en startkapital på 300kr ble stilt til rådighet til byggefond. Presten i Mandal mente at øya kunne få 12 høymesser i året, dersom kapellet ble bygd. Med dette utgangspunktet ble det satt ned en kommite, men et medlem fra hver av de 7 gårdene på øya.

I førset runde ble det stilt gratis tomt til kapellet på Berge. Ungdomsforeningen stelte til basarer og gavelister, og til og med i Amerika ble det samlet inn penger til kapellet! Konsul A Svenaas i Drammen gav også et uventet, men betydelig bidrag til byggingen. Lærer Julius Tobiassen plantet gran- og furutrær som skulle pryde stedet.

Imidlertid var ikke alle like fornøyde med tomtevalget, og i 1912 ble derfor en ny tomt gitt. Dette var av Kristen Willumsen Farestad. Bygging av kapellet ble deretter lagt ut på anbud, og byggmester Gustav Olsen i Mandal fikk tilslaget. Dette var på 5000kr, og innebefattet bygging av huset, prekesotlen, og benkene til stor- og lillesalen.  Lokalet ble åpnet med fest, den 23. november 1913, og 485 personer deltok! Kapellet ble innviet av prost Arctander 28. desember 1913.

Kapellet har gjennomgått en betydelig renovering og utbygging i 2011. Evnen og viljen til å drive basar og innsamlinger syntes å være like høy i dag, som for 100 år siden! Dette har tilført moderne kjøkken og toaletter, og økt plass til foreningsliv, kafe, basarer, selskap, ungdomsklubb og andre aktiviteter.

Kapellet, og utearealene rundt dette, er et viktig samlingspunkt for folket på øya!

Prestene i Mandal forretter gudstjeneste på Skjernøy kapell ca. hver 3. søndag kl 11, og i høytidene.

Kontaktinformasjon for Lindesnes kirkelige fellesråd

Lindesnes kirkelige fellesråd er samlokalisert med Mandal menighet ved Kirkesenteret i Mandal.

Lindesnes kirkelige fellesråd
4503 Mandal