Konfirmant i Oddernes

Velkommen til en spennende konfirmasjonstid! Her finner du informasjon om tidspunkt, turer, innhold i konfirmasjonstiden med mer!

Konfirmasjonsdager

Oddernes har alltid konfirmasjon første helgen i mai (pluss 2. helgen i mai).Justvik kirke har konfirmasjon siste lørdag i april.(Skulle det bli få påmeldte i Justvik, vil det kun være konfirmasjon en av dagene her).

TurHvert år drar konfirmantene i Oddernes og Justvik på tur til Havglimt.Disse turene har vært svært populære. Vi deler kullet i to, og reiser på tidlig høst.Det er en egenandel for turen til Havglimt på ca. 1250,- kroner.

I tilegg kommer en avgift for materiell etc knyttet til konfirmasjonsundervisning på 300 kr, pluss konfirmantbilde for de som ønsker det.

Dersom man har behov for økonomisk støtte legger vi tilrette for det. Alle skal ha mulighet for å være med på alt.

Deltakelse fra foreldre og foresatteKonfirmantforeldre/foresatte skal gjennomføre en praktisk oppgave; være med på konf.weenkend, kjøring under fasteaksjonen, bake kake til samtalegudstjenesten eller hjelpe til praktisk under bryllup/loppemarked. Foreldre/foresatte skal også signere leksene. Du finner puggeskjema og lekseark under.

Om konfirmasjon i Oddernes De tre verdiene tilhørighet, tro og tjeneste er viktige for konfirmasjonstiden i Oddernes.Vi ønsker at undervisningen skal være variert, og vi bruker blant annet aktualiseringer fra populærkulturen, leker, sanger, konkurranser og drama.

I tillegg er det viktig at det blir rom for felles opplevelser.Dette skjer for eksempel i form av tur, bad taste party, ”bryllup” og at konfirmantene får konkrete utfordringer og oppgaver. Det serveres noe å spise hver gang, - siden konfirmantene kommer direkte fra skolen.Samtalegudstjenesten hvor konfirmantene deltar aktivt, oppsummerer viktige deler av undervisningen.

I løpet av konfirmasjonsåret er konfirmantene forventet å være med på:

• Presentasjonsgudstjeneste (konfirmantene blir presentert for menigheten og får utdelt bibel)
  • Tre valgfrie gudstjenester i løpet av året
  • Hjelper til på et valgfritt arrangement i menigheten
  • Samtalegudstjeneste (konfirmantene deltar aktivt, oppsummerer viktige deler av undervisningen)
  • Konfirmasjonsdagen

Undervisningen foregår ca. annenhver uke.Udøpte konfirmanter får tilbud om dåp i løpet av vårsemesteret.

AKTUELLE TIDSPUNKT FOR KONFIRMANTER 2025.

Konfirmasjonstidspunkt Justvik kirke:

Lørdag 26. april kl. 11.00 og 13.00

Konfirmasjonstidspunkt Oddernes kirke:

Lørdag 3. mai kl. 11.00 og 13.00

Søndag 4.mai kl. 11.00 og 13.00

Lørdag 10. mai kl. 11.00 og 13.00

Undervisningstidspunkt:

Oddernes menighetshus gruppe 1 onsdag kl. 14.15 (oddetallsuke)

Oddernes menighetshus gruppe 2 onsdag kl. 14.15 (partallsuke)

Justvik kirke mandag kl. 13.45 (oddetallsuke)

Ofte stilte spørsmål:

Hva om jeg ikke er døpt?I hvert konfirmantkull er det flere konfirmanter som ikke er døpt.I tillegg til ordinær konfirmasjonsundervisning får de samtale om dåp – og dåpshandlingen utføres i god tid før konfirmasjon.Vi pleier å døpe udøpte konfirmanter i samme gudstjeneste.

Om mor og far er skilt – hvilken familie skal da være tilstede?Det er et sterkt ønske at begge familiene er tilstede under presentasjon, samtalegudstjeneste (med påfølgende fest i menighetshuset) og selve konfirmasjonsgudstjenesten.

Noen familier velger å feire konfirmasjon med to forskjellige selskaper ulike dager.Av erfaring ser vi hvor viktig det er for konfirmanten å bli feiret av sine egne.

Når er det konfirmasjonshelger?  Konfirmasjon i Oddernes er alltid første helg i mai, lørdag og søndag.Behov for tilrettelegging?Kontakt kateket Rachel Åsan Holbæk. Se kontaktifo under.