Hva skjer i en dåp i Den norske kirke?

Når og hvordan foregår en dåp i Den norske kirke? På denne siden kan du bli kjent med rekkefølgen og innholdet i en gudstjeneste med dåp. Du finner også rammene, selve liturgien, for dåp her.

En liten gutt bøyer seg over døpefonten og lar seg døpe.

Dåp finner vanligvis sted i hovedgudstjenesten en søndag, eller i en egen gudstjeneste. Gudstjenesten består blant annet av av musikk og sang, lesing av tekster fra Bibelen, prestens tale, selve dåpen og bønn.

Slik foregår en dåp i kirken

Dåpsseremonien har en fast ramme som kalles liturgi. Liturgien bestemmer rekkefølgen på de ulike delene i gudstjenesten og dåpen. I de fleste tilfeller er det en prest som er liturg – den som leder seremonien, men det kan også være en annen av kirkens ansatte.

Les mer om hva som skjer i dåpen

Før gudstjenesten begynner, tar dåpsfølget – familie og venner – plass i kirken. Det er smart å være på plass 5-10 minutter før det starter. Den som skal bli døpt, og eventuelt foreldre eller pårørende skal gå inn i prosesjon. Dette avklares i dåpssamltalen.

Den som skal døpes vil som regel være en del av inngangsprosesjonen, og den blir vanligvis ledet av en korsbærer. I prosesjonen kan dåpskanne og annet liturgisk utstyr bæres inn. Dåpskannen settes i døpefonten, og dåpsfølget tar plass etter stedets skikk.

Dåpen er som regel tidlig i gudstjenesten. Først blir det lest fra Bibelen om hvorfor vi døper barna våre. Vi leser trosbekjennelsen høyt sammen og synger en dåpssalme.

Det helles vann i døpefonten, og presten ber en bønn for det som skal skje. Dåpsfamilien kommer frem til døpefonten, og er det et barn med dåpslue som skal døpes, tar en i familien av luen.

Presten spør hva den som skal døpes heter. Enten svarer foreldrene for barnet, eller så kan personen svare selv.

Så «tegner» presten et kors over ansiktet til personen, før han eller hun øser tre håndfuller med vann over barnets hode og sier: «Jeg døper deg til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn».

Et dåpslys blir tent, som familien får med seg hjem. Mange steder blir den døpte vist frem og presentert for menigheten som blir bedt om å ta godt imot den døpte. Dåpshandlingen avsluttes med at presten oppfordrer foreldre og faddere til å be for barnet, lære det selv å be og bruke Bibelen og nattverden.

Kan familie/venner bidra i seremonien?

Mange steder er det vanlig at faddere og/eller andre representanter for dåpsfølget deltar med skriftlesninger, bønn og andre mindre liturgiske oppgaver.

Er det et dåpsbarn med eldre søsken kan de mange steder også ha mindre oppgaver, som f.eks. å tørke av barnets hode. Dette blir avtalt med presten i forkant.

Ved dåpshandlingen nevnes bare fornavn (uten mellomnavn eller slektsnavn), men det fulle navn tas med i kunngjøringene i gudstjenesten.

Her finner du liturgi for dåpi Den norske kirke

Ønsker du å bla og lese i liturgiene for dåp selv, finner du dem her. Her finner du liturgi for dåp i vanlig gudstjeneste: nynorsk | bokmål. Her finner du liturgi for dåp i egne dåpsgudstjenester: nynorsk | bokmål. Dåpssliturgien på flere språk og resten av Den norske kirkes liturgier finner du samlet her.