Valg av prest

I perioden 15. juni til 9. september skal prestene i bispedømmet velge sin representant til Hamar bispedømmeråd/Kirkemøte for perioden 2020-2023. Stemmemateriell er sendt pr. epost til prester ansatt av Hamar bispedømmeråd, sammen med veiledning om hvordan du skal stemme. Også prester ansatt av annen offentlig myndighet i bispedømmet har fått stemmemateriell tilsendt pr. epost.

Valg av prest

Kandidatlista er satt opp alfabetisk.  Kandidatene har fått fem spørsmål fra Nominasjonskomiteen, svarene deres finner du i denne presentasjonen.

Brev, som beskriver hvordan du skal stemme, er sendt alle prester. Stemmesedlene skal sendes Valgrådet i Hamar bispedømme, Postboks 172, 2302 Hamar, innen 9. september. Det er lagt til rette for at stemmesedler fra flere prester i et prosti kan sendes samlet.

Stemmeseddel og følgeskriv ligger i lenke nederst på siden.

-------------------

Stemmeberettiget
Stemmeberettiget er prest i Den norske kirke som

• Er tilsatt i en fast ordnet kirkelig prestestilling i bispedømmet, dvs. en stilling som er organisert som en prestestilling, hvor det inngår i stillingens oppgaver å forrette gudstjenester og kirkelige handlinger. Dette gjelder blant annet institusjonsprester, sykehusprester, studentprester, feltprester og menighetsprester. Det samme gjelder vikarprester tilsatt i et vikariat på minst ett år. Prestevikarer og ordinerte prester som ikke er i ordnet prestestilling, faller utenom
  • Er ordinert prest
  • Har en stillng på minst 15 timer i uka (40 %)

Har du permisjon på under ett år har du fortsatt stemmerett som prest, men det er den som vikarierer i stillingen som deltar i valget av nominasjonskomité og som har forslagsrett, om vedkommende ellers oppfyller kravene.
Er du stemmeberettiget som prest, har du ikke anledning til å stemme ved valget på leke medlemmer.

Valgresultat

Valgresultatet gjøres kjent samtidig med resultatet fra valget av leke kandidater og prester - og senest 19. september.