Om Mandal kirke

Mandal kirke er det første monumentalbygg i Norge bygget etter 1814. Kirken ble tatt i bruk fra 1819, men inn-vigslet først i 1821. Kirken er bygget i empire-klassisistisk stil, og er en langkirke. Konstruksjonen er lagd av bindingsverk, det vil si en kombinasjon av tre-bjelker og teglstein. Dette er synlig fra innsiden av tårnet, og i gangen bak prekestolen. Kirken er kledd med kledningbord, og regnes derfor som en trekirke. Kirken ble bygd fordi den gamle kriken brant ned under den store bybrannen i 1810.

Om Mandal kirke

Kirken er tegnet av arkitekt Jørgen Gerhard Løser. Kirkerommet er en stor søylehall, hvor koret går i ett med skipet, noe som er typisk for klassisismens sal kirker. Over midtskipet er det tønnehvelv som fortsetter helt frem til koret. Taket bæres av kraftige søyler, såkalte kolossal søyler. Begge sideskipene har gallerier som er knyttet sammen med orgelgalleriet over hovedinngangen. En liten, sylinderformet prekestol er plassert over alteret, og alter veggen er kronet av en lav gavl.

Interiøret inne i Kirken er stilrent og tildels minimalistisk. Veggene er hvitkalkede, og benkeradene er malt gråaktige, med nyanser av grønt og brunt. De tolv søylene som bærer galleriet er malt slik at de fremstår som grå marmor. Opprinnelig var det planlagt utsmykning av speilene på galleriet. Her skulle blant annet apostlene portretteres. Galleriets front er imidlertid fortsatt ensfarget (beige), men altså bygd med tydelige speiler/rammer.

Klikk på bilde for større versjon

Alteret er trykket med rød fløyels, og har en hvit håndlagd alterduk. På alteret står et enkelt kors, med innskriften "IHS". Mandal kirke har ikke noe alterbilde. Imidlertid henger en originalutgave av A. Tidemanns "Oppstandelsen" bak i kirken, på veggen mot våpenhuset. Dette er Norges mest kopierte alterbilde.

På hver side av alteret er det akantus bladranker i marmorrelieff. Høyere oppe på veggen, over talerstolen, er det utformet et tak som gir alter-partiet et tempelaktig preg.

Døpefonten er plassert foran på venstre side i koret. Fonten er oppført i polert stein, med et løst sølvfat til dåpsvannet.  Talerstolen henger midt på veggen, over alteret. Trappen opp til talerstolen går i yttergangen, mellom sakristiet og dåps rommet. På toppen av talerstolen er det montert kuppel, men en sentrert gull-forgylt due. Dette skal symbolisere at Den Hellige Ånd er over den som taler.

Orgelet er plassert på galleriet, bak ovenfor inngangen. Orgelet er fra kirkens 100 års jubileum, og har 32 stemmer fordelt på 2119 piper! Orgelet er unikt i form at det i svært liten grad er ombygd eller modernisert. Orgelet har en forsinkelse på ca et kvart sekund på grunn av luftmengden som skal pumpes gjennom pipene.

Da kirken ble planlagt og bygd var den enorm i forhold til byens innbyggertall og økonomi. Det heter seg at Kirken rommer 1852 mennesker, tilsvarende meter i en sjømil! Imidlertid hadde innbyggerne smalere hofter i 1821 enn i dag. På høytidsdager, som julaften, kan det komme rundt 1200 mennesker til gudstjeneste. Det er en fantastisk opplevelse i seg selv!  På en normal søndag er det mellom 150 - 350 mennesker til gudstjensten. Da kirken ble bygd hadde man et ønske om at det skulle bli plass til "alle". Denne tankegangen nyter vi frukter at ennå, selv om byen har vokst betraktelig på 200 år.  Kirkens størrelse, takhøyde og romslighet er viktige faktorer for at over 11.000 innbyggere er medlemmer at DnK.

I Mandal kirke er det gudstjenester hver søndag, normalt kl 1100. Velkommen!

Mandal kirke  - jubileumsbok fra 1971

"Tempelbygging i nødsårene", Jubileumsbok fra 150-års jubileet i 1971. Forfatter er Godvin Ousland, tidligere Sokneprest i Mandal.

Fra gamle Halsaa kirke til Mandal kirke

Mandal kirke fikk en trang fødsel. Det har vært strid om manglende vedlikehold av Mandal kirke, men det har kirkene på Halsehaug vært vant med.

Middelalderske kirkesteder i "Nye" Lindesnes kommune

Kontaktinformasjon for Lindesnes kirkelige fellesråd

Lindesnes kirkelige fellesråd er samlokalisert med Mandal menighet ved Kirkesenteret i Mandal.

Lindesnes kirkelige fellesråd
4503 Mandal