Om Ellingsrud kirke

Her finner du Ellingsrud kirke i google map.

Kort utdrag fra Ellingsrud kirkes historie

Ellingsrud kirke ble innviet 14. juni 1981 av daværende biskop i Oslo, Andreas Aarflot. Sokneprest Lorentz Ulrik Pedersen i Høybråten menighet hadde allerede på 1960-tallet sørget for at det ble avsatt tomt til kirkebygg på Ellingsrudåsen. Kirken ligger rett ved siden av Ellingsrudåsen senter og t-banestasjon.

Ellingsrud kirke er tegnet av arkitekt Erik Anker og med Olav Selvaag AS som utførende entreprenør. Rødtvedt og Fossum kirker er nesten helt like kirkebygg med samme arkitekt.  Grunnsteinen til Ellingsrud kirke ble lagt ned 14. september 1980 av daværende kapellan Trond Tveit Selvik. Kirken er oppført i tre og teglstein. Det er en praktisk arbeidskirke med maksimalt 550 sitteplasser og mange bruksrom. Klokketårnet er plassert for seg med et klokkespill bestående av 12 klokker. Spillet er installert av klokkestøperiet Olsen Nauen, og det kan spilles inne i kirken ved hjelp av et elektrisk klaviatur. De to største klokkene brukes som vanlige kirkeklokker. Den største veier 95 kilo.

Altertavlen er utført av billedkunstner Ingegjerd Pettersen-Hagh. Den består av tre deler: Hovedbildet i midten viser Jesus som den oppstandne Herre som trer ut av graven og dødsriket for å være sammen med oss her og nå. På det ene sidebildet ser vi Jesus som vasker føttene til apostelen Peter for å illustrere «diakonien som en stående utfordring» slik kunstneren selv uttrykker det i et intervju fra 1997. «Den som er største blant dere skal være alles tjener». På det andre sidebildet ser vi kvinnene ved Jesu grav. Pettersen-Hagh har også laget glassmaleriet med den hvite duen og den lille altertavlen i sideskipet til kirken med tittel: «Jesus i drabantbyen».

Orgelet ble bygget i 1994 av Jan Ryde hos Ryde & Berg orgelbygger AS, Gressvik ved Fredrikstad. Orgelet har 16 stemmer.

Denne lille altertavlen sto opprinnelig i Kirkekjeller´n som ble brukt som kirke for daværende Ellingsrud menighet før kirken sto ferdig i 1981. Kirkekjeller´n var et lokale i første etasje i Henrik Sørensens vei 2 på Karihaugen. Dette var i bruk som kirke fra 1972-1981. Kirkekjellern ble virkeliggjort gjennom stor egeninnsats og blant annet ved at Oslo Småkirkeforening ga 62 500 kroner til innredning av lokalet. På den tiden ble det også opprettet et kirkekontor i et lokale i Henrik Sørensens vei 35 utleid av Ellingsrudåsen borettslag. Oslo Indremisjon (senere Oslo Bymisjon) ansatte drabantbyprest Eivind Willoch til å tjenestegjøre på Karihaugen/Ellingsrud og for å bygge menigheten i området. Oslo Indremisjon kjøpte allerede i 1971 en leilighet i Henrik Sørensens vei 40 som siden har vært prestebolig for prestene på Ellingsrud. Daværende kapellan Trond Tveit Selvik overtok prestejobben på Ellingsrud etter Eivind Willoch.

Ellingsrud menighet var i starten en menighetskrets under Høybråten sokn, men hadde et eget menighetsråd. Ellingsrud kirke ble i starten betegnet som «kapellkirke i Høybråten sokn». Først i 2003 ble Ellingsrud menighet skilt ut som eget sokn. Tidligere kapellan, Bodil Slørdal, ble menighetens første sokneprest. Den første ordinære, offisielle bispevisitas i Ellingsrud menighet fant sted 20-25. oktober 2009 ved biskop Ole Kristian Kvarme. Ellingsrud sokn ble fra 1. januar 2013 slått sammen med Furuset sokn til Ellingsrud og Furuset sokn (menighet).

Det er trykket opp et eget hefte med en mer utfyllende redegjørelse for Ellingsrud kirkes historie for perioden 1970-2009 med Wenche Skjollby og Bjørn Edvard Engstrøm som forfattere. Et utdrag av denne historien er også trykket i Groruddalen Historielags årbok for 2010 s. 34-42 med Bjørn Edvard Engstrøm som forfatter.

Januar 2016 Bjørn Edvard Engstrøm