- Vil gjøre det naturlig å snakke om dåp i alle sammenhenger

- En av de virkelig store utfordringene for kirka er å bidra til at foreldre velger dåp for barna sine. Mye av kirkas framtid er avhengig av det, sier rådgiver for trosopplæring Cecilie Bakkene Pedersen.

- Veldig mye av trosopplæringsarbeidet går utrolig bra, forteller rådgiver Cecilie Bakkene Pedersen.

Rådgivere og ansatte i administrasjonen ved Stavanger bispedømmekontor jobber etter bispedømmerådets visjon om å «vekke og nære det åndelige liv i menigheten». I denne serien ønsker vi å fortelle litt mer om de ansatte ved kontoret, og om hva de ulike stillingene inneholder av ansvar og oppgaver. Mange i menigheter og fellesråd har jevnlig kontakt med bispedømmekontoret, her kan du bli litt bedre kjent med oss!

Navn: Cecilie Bakkene Pedersen

Stilling: Rådgiver, trosopplæring

Bakgrunn: Jeg har studert teologi på Misjonshøgskolen og ble ordinert i 2008. I tillegg har jeg tatt også studert fag som Kultur, medier og pedagogikk. Jeg har vært menighetsprest i nesten 10 år. Først 1 ½ år i Gausel som ungdomsprest, så 7 år i Bekkefaret menighet som barne- og familieprest.

Arbeidsoppgaver: Hovedoppgaven min er oppfølging av menighetenes trosopplæringsarbeid med fokus på å drive arbeidet framover. Jeg samarbeider med undervisningsrådgiver Gunn Heidi Dybdahl om dette. Arbeidet har mye fokus på veiledning og å legge til rette for faglig utvikling. Vi lager kurs og samlinger og utvikler materiell.

I tillegg har jeg spesielt ansvar for områdene dåp og rekruttering, og er også kontaktperson for VTP (Veien til prestetjeneste). Jeg har tett kontakt med Forum for teologistudenter i samarbeid med VID. Vi har altfor få studenter på vei til prestetjenesten, og kan ikke legge oss nedpå!

Hver vår har jeg og Gunn Heidi årsrapportsamtaler med alle menighetene om trosopplæringsarbeidet. Som et verktøy til å sette arbeidet med dåp på dagsorden, har vi nå laget plakaten «10 dråper om dåp». Poenget er å bistå menighetene til å holde trykket på dåp oppe. Å gjøre det naturlig å snakke om dåp i alle sammenhenger og se på hva man kan gjøre for at enda flere velger å døpe barna sine. Kan vi gi noen små bidrag slik at menighetene synes dette arbeidet blir litt lettere, er det veldig kjekt. Gjennom utviklingssamtaler og visitaser får vi følge menighetene og får god oversikt. Mange bruker oss, og spør oss om råd. Det er kjekt å se hvor mye trosopplæringsarbeidet har betydd for mange av våre menigheter. Veldig mye av arbeidet går utrolig bra!

Utfordringer: Kirken har jo flere store utfordringer, og en av de virkelig store er å få foreldre til å velge dåp for barna sine. Mye av kirkas framtid henger på det. I tillegg er det nok sånn at vi bare ser starten av en rekrutteringskrise. Felles for disse to utfordringene er at kirka stadig må jobbe med å være relevant – å få bety noe for og være en del av menneskers liv i hverdag og fest. Det kommer vi ikke utenom på noe vis.

Det kjekkeste med jobben min: Det er å få holde på med de store og viktige tingene: Å legge til rette for at barn blir døpt, at de blir en del av menigheten og får vokse i tro. Det er utrolig flott å reise rundt og ha årsrapportsamtaler med menighetene. Vi blir kjent med så mange flinke og flotte folk som bærer et svært arbeid. Etter alle årsrapportsamtalene pleier vi å være helt oppløfta!Å være med biskopen på visitas er også veldig kjekt. Vi får høre fortellinger om trosopplæring, om hvordan trosopplæringen har forandra og gjennomsyrer måten man tenker på i menigheten.

Når jeg ikke er på jobb: liker jeg å være sammen med familie og venner, og løpe i skogen. Jeg er også aktiv fotballmamma, speiderleder, glad i fjellturer, konserter og utstillinger. Og så er jeg frivillig medarbeider i menigheten min.