Furuset kirke

Her finner du Furuset kirke i google map.

Furuset kirke ligger ved pilgrimsleden mellom Oslo og Nidaros. Nåværende Furuset kirke ble innviet 2. november 1980. Grunnsteinen ble lagt ned av biskop Andreas Aarflot 13. april 1980. Den ble reist i regi av stiftelsen Kirken Bygger i likhet med tre andre kirker i distriktet. Arkitekt var Harald Hille. Byggearbeidet ble utført i tegl av Selvaagbygg.

I middelalderen lå det en soknekirke i det samme området som den nåværende kirken. Den eldste skriftlige dateringen av soknet er fra 1345. Den gamle kirken har forsvunnet, antakelig i forbindelse med folkenedgangen etter Svartedauden. I 1833 ble to nøkler innlevert til Oldsakssamlingen, etter tradisjonen tilhørte de den gamle kirken.

Kirken er en langkirke med avdelbare rom. Tidens standard for soknekirker tilsa 600 sitteplasser, i dag er det 155 plasser i den fremste delen og ca 250 plasser i menighetssalen. De øvrige plassene er i kirkestua og dåpssakrestiet. I underetasjen er det møtelokaler. I en egen fløy er det menighetskontorer.

Altertavlen og prosesjonskorset er laget av telemarkskunstneren Gunnar Torvund, mens tekstilkunstneren Rigmor Bové har laget en helhetlig samling kirketekstiler, messehakler, stolaer, prekestolklede, lesepultklede og alter brun (vevnaden rundt alteret). Tekstilene er  i kirkeårets farger tilpasset altertavlen. I tillegg har hun laget en frise i menighetssalen som viser utviklingen fra Adam og Eva til oppstandelsen påskedag.

To kirkeklokker er plassert i et frittstående klokketårn.

Orgelet er laget av Eystein Gangfløts orgelbyggeri i Fredrikstad og har 18 stemmer (piperekker).

I vestibylen henger et maleri av Jacob Weidemann utlånt fra Oslo kommunes samlinger.