Sloraleir – like populært etter 35 år!

I 2018 deltok over 270 barn fra Oppegård på Sloraleir!

Sloraleir – like populært etter 35 år!

En mobilfri helg med bading, kanopadling, lek, ballspill, sang og pilegrimsvandring avsluttes med gudstjeneste for deltakere, foreldre og turvandrere.

Det er mer enn 35 år siden den første Sloraleiren ble arrangert, med 15 deltagere.  De siste årene har det vært fullt hus og ventelister for å komme på leir på Slora.  I år deltar over 270 barn fra Oppegård på Sloraleir, fordelt gjennom fire helger i mai og juni.

"For mange har det blitt tradisjon å dra på Sloraleir, og når de blir for gamle til være deltagere er det flere som ønsker å være ledere", sier hovedleder for leir 2, Katrine Flaa (menighetsmusiker i Kolbotn).

Mange ledere

En kan være leder fra 9. klasse og oppover. Flere av ungdomslederne på årets Sloraleirer er tidligere leirdeltakere. Til sammen så er det mellom 15-25 ledere pr. leir. Dette inklurerer hovedleder, leirprest, kjøkkensjefer, brannvakter, voksenledere og ungdomsledere. I tillegg kommer foreldre som steller i stand mat til alle.

På bildet til venstre ser man Maya som hadde hendene fulle som hovedleder for leir 3. Maya jobber til daglig som barnekoordinator i Greverud kirke og har vært mange ganger på Sloraleir.

"Det ble en helt fantastisk leir i år. Herlige solskinnsdager, aktiviteter fra morgen til kveld, flinke ledere og ikke minst flotte barn. Jeg gleder meg allerede til neste år!"

Veldig fornøyd med Sloraleir

Trosopplæringsleder i Oppegård, Margit Raustøl, er veldig fornøyd med oppslutningen rundt Sloraleirene. Hun har vært med på Sloraleir i nærmere 20 år og hatt hovedansvaret for organiseringen i 17 år.

"Det er så hyggelig med leir! Tenk å være så heldig å få holde på med noe så gøy! Jeg kommer til å forsette med Sloraleir til jeg pensjonerer meg, og kanskje litt lenger", sier Margit med et glimt i øye.

I år fikk Margit en annen opplevelse av Sloraleir.

"Jeg har stort sett alltid vært den strenge som kom med alle regler og beskjeder, men i år fikk jeg for første gang være leirprest. Jeg fikk et helt nytt innblikk i det å være med på Slora, og det etter 20 år! Å være leirprest var veldig givende. En av barna kom bort til meg og spurte om jeg ville være bestemoren hennes fordi jeg virket så snill. Det har ikke skjedd før", sier Margit og ler. "Tror jeg må være leirprest flere ganger!"

Små pilgrimmer

Nytt av i år var at barna fikk oppleve pilgrimsvandring i skogen.

De eldste barna fikk spikke pilgrimsstaver til vandringen, noe som var veldig populært!

Avsluttes med friluftsgudstjenste

Sangen fra koret med over 70 barn fra 5.-7.klasse lyder over Slora. Friluftsgudstjenesten arrangeres sammen med Sørmarkskapellet og markerer avslutningen for Sloraleir. Så håper vi like mange barn ønsker å være med på Sloraleir neste år!

Om Sloraleir

Hvor: Slora ligger ned mot Langevannet i Ski kommune.

Når: I Oppegård arrangeres det 4 leirer i mai/juni.

Leirene er fra fredag-søndag.

Hvem kan delta: Barn fra 2. klasse til 7. klasse.

Hovedleder: Margit Raustøl

Tekst: Torunn Omland Granlund og Marianne V. K. Henriksen