Praktisk informasjon om bryllup

Bryllup i kirken - smått eller stort?

I kirken kan man gjøre en vigsel helt enkel, uten program men med kirkens salmebøker, eller man kan bekoste både eget program og musikkinnslag. Et bryllup i kirken trenger ikke være stort eller kostbart; man kan fint ha en helt enkel og stemningsfull vigsel med kun forlovere og prest til stede.

Hvordan booker jeg tid for bryllup?

Dette gjøres ved å melde seg på gjennom vår digital påmeldingsportal.

Sjekk ledige datoer og bestill tidspunkt for bryllup i samme lenk som over.

Bestilling av tid og sted for bryllup foretas når endelig dato og tidspunkt er bestemt av paret.

Vi har desverre ikke anledning til å reservere kirke/tidspunkt før dette.

Datoer for vigsler i 2025 vil bli tilgjengelig på være nettsider ved årsskifte 2023 / 24.
Hvis dere ønsker snarlig bryllup, ta kontakt på telefon.

Hvor kan vi gifte oss?

I Færder kan du gifte deg i Nøtterøy kirke, Torød kirke, Teie kirke, Veierland kirke, Tjøme kirke og Hvasser kirke. Du kan se bilder av kirkene her.

Kirkebyggene i Færder må fra tid til annen vedlikeholdes. Særlig kirkebygningene som er fredet av Riksantikvaren krever spesiell oppfølging og oppmerksomhet av Færder kirkelige fellesråd. Dette er viktig for at fremtidige generasjoner fortsatt skal kunne bruke tjenlige kirkebygg, og at kirkene skal framstå som godt bevart.

Når et bryllup planlegges lang tid i forveien har vi dessverre ikke alltid mulighet for si om det vil pågå vedlikehold akkurat denne dagen.

Færder kirkelige fellesråd ønsker å holde kirkene åpne for mest mulig aktivitet, selv om det pågår bygningsarbeider. Derfor vil kirkene fra tid til annen være preget av noe pågående innvendig eller utvendig arbeid. Nærmere informasjon om eventuelle vedlikeholdsarbeider kan du få ved henvendelse til kirkekontor ca. 6 uker i forkant.

Kan vi gifte oss ute?

Det er også mulig å søke om bryllup utenfor kirkerommet. Det finnes forhåndsgodkjente steder, og paret har selv ansvar for å innhente nødvendige tillatelser. Ta kontakt med kirkekontoret for mer informasjon om dette.

Ved bestilling av bryllup utenfor kirkerommet gjelder følgende:

Kirken har ikke "back-up"-løsning ved dårlig vær.

Kirken stiller kun med prest, ikke andre ansatte (kantor/musiker, kirketjener osv).

Tidspunkt for bryllup

Vi har faste tidspunkter for bryllup på lørdager kl.11.30, kl.13.30 og kl. 15.30. Dere kan gifte dere hele året. Booking av bryllup i desember ligger ikke på nettsiden, hvis dette er aktuelt ta kontakt med kirkekontoret.

Hva koster det?

For medlemmer av Den norske kirke, som har folkeregistret adresse i Færder kommune, er bryllupet kostnadsfri.

For par der ingen er medlem av Den norske kirke eller paret er bosatt utenfor Færder kommune påløper kostnad på kr 5.900,- for leie av kirke og organist (2024).

Det tas forbehold om endring av satsene.

Når tar presten kontakt?

Presten tar kontakt i god tid før bryllupet for å avtale tid for en samtale. Denne samtalen finner som oftest sted i kirken.

Ca 4 uker før sermonien vil kirkekontoret kunne svare på hvilken prest som skal tjenestegjøre i deres bryllup. Organist blir også satt opp og er tilgjengelig for å svare på spørsmål om musikken, se kontaktinfo på vår nettside for kirkens personalet eller ta kontakt for mer informasjon.

Hvilke formaliteter må være på plass før vi kan gifte oss?

For at presten har lov til å gjennomføre en vigsel må prøvingsattest være godkjent og dokumentet være tilsendt kirkekontoret. Godkjent prøvingsattest må være på vårt kontor senest to uker før bryllupet skal finne sted.

Mer informasjon om prøvingsattest finner du under vår nettside Viktige skjemaer

Hva skjer i et bryllup i kirken?

Les mer om hva skjer i et bryllup i kirken på Den norske kirkes nettside

Valg av liturgi til bryllup

Om man er blitt viet borgerlig, kan man ha seremonien i kirken som en forbønnshandling. For par av samme kjønn finnes kun en liturgi. For par av ulike kjønn finnes to alternativer.

Det er presten som i utgangspunktet velger den liturgien som brukes under vigselen. Dersom et ulikekjønnet par har et bestemt ønske om liturgi, meldes dette til samme sted som vigselen er bestilt, innen 2 uker etter bestilling. For de som allerede har meldt vigsel, gjelder 2 uker fra informasjonen er mottatt. Dersom man ikke har noe bestemt ønske om liturgi, er det ikke behov for tilbakemelding. Alt det praktiske rundt vigselen for øvrig avklares med presten.

Pynting av kirkerommet

Pynting i kirken er paret selv ansvarlig for.  Kirken er åpen for pynting siste timen før vigselen, og må taes ned med en gang etter sermonien. Om man ønsker å samarbeide om pynting med andre som skal vies samme dag, send en epost til postmottak@faerder.kirken.no. Den må innholde samtykke for deling av kontaktinformasjon med andre aktuelle par. HUSK å skrive dato og sted for vigsel.

For å ta hensyn til gravplassene som omkranser flere av kirkene våre, andre par som skal gifte seg i samme kirke og for opprydning inne i kirken, er det ikke anledning til å benytte konfetti, roseblader, ris eller andre ting som kastes eller strøes. Dette gjelder både inne i kirken og utenfor.
Ute kan man bruke såpebobler.

Det er lurt å si i fra om dette til medlemmer av familie eller venner som står for pyntingen.

Program til utdeling

Hvis man ønsker eget program i kirken må paret stå for det selv, men man kan bruke salmebøkene i kirken.

Mal til program: PROGRAM-MAL VIGSEL.docx