Luther 2017

31. oktober 1517 offentliggjorde Martin Luther sine teser mot det han oppfattet som misbruket av avlaten. Måten dette skjedde på er historikerne noe uenige om, men hoveddøra på Slottskirken i Wittenberg er blitt stående som et symbol på starten av det som senere skulle utvikle seg til en reformasjon og en revolusjon av måten som kirken tenkte på i forhold til viktige temaer som nåde, tro og gjerninger, kirkelige autoriteter, Bibel og tradisjon og mange andre ting.

Luther 2017

Det er i 2017 500 år siden reformasjonen startet og reformationsmarkeringen i 2017 vil skape forståelse for reformasjonens betydning for det norske samfunn, norske kirkesamfunn, norsk identitet og bevitsthet. I Tyskland er Luther 2017 en del av et større arbeid som har pågått i den såkalte "Luther-dekaden" fra 2008. Se: www.luther2017.de

I de nordiske land er det lagt mange planer for hvordan markeringen vil foregå. Se mer om dette under artikkelen «lenker og fagstoff».

Kontaktinformasjon for Ørland menighet

Ørland kirkekontor, Librasenteret, 7130 Brekstad