Ofte stilte spørsmål

Hvordan er det å være konfirmant i kirken i Gran? Det er et av flere spørsmål vi skal forsøke å svare på denne siden her.

Hvordan er det å være konfirmant i kirken?

Trykk her for å oppleve livet som konfirmant på TikTok #konfirmantene

For at du skal få et innblikk i hva kirkelig konfirmanttid går ut på, har årets kull delt fra livet som konfirmanter på TikTok #konfirmantene. Der legger de ut filmer av alt de gjør i konfirmasjonstiden, som samlinger og aktiviteter, og svarer på spørsmål i kommentarfeltene.

Sjekk ut #konfirmantene på TikTok, og opplev hvordan det er å være en del av fellesskapet som konfirmant i kirken.

Kan jeg konfirmeres i kirken, når jeg ikke har noe spesielt forhold til Gud?
Konfirmanttiden kan være en tid hvor du kan bruke litt tid på å finne ut hva de religiøse sidene ved livet innebærer eller hva kristen tro er!

Kan jeg konfirmere meg i kirken uansett hva foreldrene mine mener?
Ja, du bestemmer selv om du vil bli konfirmert i kirken, men det er viktig å snakke med foreldre/foresatte om dette – og lytte til hva de mener!

Religiøs myndighetsalder er 15 år. De fleste i Norge konfirmeres det året de fyller 15. Når du fyller 15 år, er du ifølge norsk lov religiøst myndig, og kan bestemme selv hvilket trossamfunn du vil tilhøre.

Etter FNs barnerettskonvensjon skal barn lyttes til i slike spørsmål. Det er derfor veldig vanskelig å se for seg at en forelder har rett til å nekte barnet sitt å konfirmere seg, selv om det ikke har fylt 15 år. Etter fylte 15 år, bestemmer man helt selv.

Dersom du har voksne rundt deg som mener du ikke bør konfirmere deg i kirken, og du synes det er vanskelig, kan du kontakte kirken der du bor og snakke med presten om dette.

Hvordan kan jeg bli døpt?
Selve konfirmasjonshandlingen er for dem som er døpt i den kristne kirke, men alle som ønsker det, kan delta i konfirmanttiden. Om du ikke er døpt fra før, er det ikke noe problem. Mange blir døpt i løpet av tiden som konfirmant.

Kan jeg konfirmeres hvor jeg vil?
 Hovedregelen er at du følger undervisningen og konfirmeres i den menigheten du bor. Har du spørsmål rundt dette kan du kontakte presten i ditt sokn.

Er det leir der jeg bor?
Veldig mange arrangerer weekend, leir eller festival som en del av konfirmantopplegget i menigheten. I Gran er det helgeleir i i slutten av januar/begynnelsen av februar for alle konfirmantene i Håkons Hall på Lillehammer, med masse aktiviteter inne og ute.

Må jeg dra på leir?
Leir et kjempefint sted å få nye venner, og bli bedre kjent med dem du er konfirmant sammen med. Så dra på leir om du kan!

Dersom leir eller weekend er en del av konfirmantopplegget i menigheten der du bor, kan du snakke med menighetskontoret om du ikke vil på leir. Kan hende kan du gjøre noe annet, for å gjøre opp for den undervisningen du går glipp av.

Hva koster konfirmasjonstiden?
 Konfirmasjonstiden koster kr 2.100,-. Da er weekend leiren 31. januar - 2. februar 2025 i Håkons Hall på Lillehammer og undervisningsmateriell inkludert. Betaling skjer betaling av giro som ligger ved tilsendt brosjyre + påmelding via nettsiden her.

Er prisen en utfordring?
Alle menighetene er oppfordret til å ha støtteordninger. Det vil si at om prisen gjør det vanskelig for deg å være med som konfirmant, kan du spørre menigheten om støtte, så det blir mulig å delta. Kanskje kan dere dele opp betalingen eller få redusert pris. Ta en telefon eller send en e-post til kirkekontoret.

Har du andre spørsmål?
Angående påmelding, betaling eller annet, ta kontakt med Kirkekontoret, tlf: 61 33 52 05 (kl. 08.00-14.00)/e-post: post.gran@kirken.no