Pedagogiske leker og triks

Hvordan få oppmerksomheten til 26 tiåringer? Hvordan gjøre oppsummeringen spennende og lærerik. Her er noen leker og tips. Har du forslag til flere? Send til kk827@kirken.no. Jo flere som deler, jo bedre blir ressursene!

Pedagogiske leker og triks

TRIKS FOR Å SLIPPE Å SI "HYSJ":
- Si “alle som kan høre det jeg sier nå, holder fingeren på nesen.” Gjenta beskjeden til alle elevene holder fingeren på nesen.

- Mer effektivt enn å rope for å få oppmerksomhet, er det å prate så stille at ingen hører deg før det er
stillhet i gruppen. “Nå må alle være helt stille for at dere skal kunne høre det jeg skal si...”

- Si: “1, 2, 3 - nå kommer...” De yngste barna vil da forhåpentligvis si “nå kommer en beskjed.” Setningen er hentet fra NRK-serien "Verdens beste SFO".

- Klapp en rytme. Målet er at barna skal gjenta rytmen. Du kan også introdusere dette i begynnelsen av besøket.

- Stopp midt i et ord. Elevene forstår at de må være stille for å høre resten.

OPPSUMMRINGSLEKER:
- Legg mange ting (konkreter) i en sekk. Har dere lært om symbol, kan du bruke ting som en lekeløve, et bilde av et øye, due, kors mm. Det tar litt tid å finne tingene første gang, men har du først funnet tingene, kan du la dem ligge klar fra år til år. Snakk om konkretene som elevene trekker og be dem fortelle det de husker.

- Du kan også skrive ut og laminere bilder av det dere har gjennomgått. La barna trekke opp et og et bilde. Har dere for eksempel lært om kirkehistorie, kan bildene plasseres i riktig rekkefølge. Noen har også valgt å henge opp bilder på en klessnor.

- Du kan også legge inn bevegelser i undervisningen ala “Vandring i Bibelen” som du
gjentar i oppsummeringen.

- Kims lek er alltid morsom. Samle konkreter som på ulik måte minner om det dere har hatt undervisning om. La elevene se på tingene. Lekk deretter noe over konkretene. Ta vekk en eller to ting. La elevene prøve å huske hva du har tatt vekk. Snakk sammen om konkretene og bruk dette som utgangspunkt for oppsummering.