Flott arbeidskirke søker sokneprest

Som sokneprest i Snertingdalen og Biri, blir du del av et rikt kollegium, med en sokneprestkollega, kantor, trosopplærere, diakon og klokker/menighetssekretær. Seegård kirke er mye brukt til konserter og andre kulturarrangement.

Seegård kirke fra 1997 har altertavle av Håkon Gullvåg. Foto: Kirken.no

Snertingdal er ei bygd som ligger sentralt i Mjøsområdet. Her møter du et rikt foreningsliv, eget kirkekor, og møteplasser som samler bygdefolk og tilreisende.

Nærmeste by er Gjøvik, en halvtimes kjøretur unna.

Dere blir to sokneprester som samarbeider i det som er Snertingdal og Biri sokn. Ditt hovedarbeidssted blir Snertingdal. Her er det to kirker; Seegård (på bildet) og Nykirke, ei langkirke fra 1872. På Kirkerud, det gamle kirkestedet, er det tradisjon med gudstjeneste hver Olsok.

Snertingdal har en ny 1-10 skole, i naturskjønne omgivelser i Snertingdal sentrum. Barnehagen ligger like i nærheten. Ellers består Snertingdal av: Legekontor, omsorgssenter, butikk, ysteri med lørdagskafe, møbelbedrift, trimsenter, bensinstasjon, bilverksted og idrettshall. Den gamle Præstgard’n rett ved Seegård kirke er et kultursenter, eid og drevet av bygdepatriotene Hans Olav Brenner, og Anita Krohn Traaseth.

Av lag og foreninger som er aktive i bygda kan nevnes: Misjonsforening, 4H lag, Bygdeungdomslag, Bygdekvinnelag, Sanitetsforening og Pensjonistforening. Bygda har et aktivt idrettslag og en aktiv Jeger og Fiskeforening med gode tilbud til barn, ungdom og voksne. Det er også en aktiv Musikkforening (janitsjar-korps) i bygda. Det er godt samarbeid mellom frivillige lag og foreninger og kirken i Snertingdal.

Kom på besøk

Har du lyst til å hilse på oss, og se åssen vi har det her? Ta kontakt med Eli (se under), så avtaler vi et besøk. Kostnadene dekker vi.

Hele stillingsannonsen leser du her.

Søknadsfrist på stillingen er 1. november.