Børsa menighets misjonsprosjekt

Børsa menighet sitt misjonsprosjekt er et samarbeidsprosjekt med Himalpartner med fokus på mental helse og retten til et verdig liv.

Børsa menighets misjonsprosjekt

Misjonsprosjektet til Børsa menighet er et samarbeid med Himalpartner. De er opptatt av et varmere samfunn, at familier, nabolag og lokalsamfunn kan leve sammen, ivareta hverandre og bygge god helse. Derfor er psykisk helse et viktig begrep og synlig i mange av deres prosjekt.

20 % av Nepals befolkning har psykiske lidelser. Selvmord er den vanligste dødsårsaken blant kvinner. Kunnskap om mental helse er mangelfull. Psykisk syke blir stigmatisert og ekskludert fra familie og lokalmiljøet. I de verste tilfellene låses de inne i bur eller går med fotlenke. Kvinners vilkår i Nepal er ikke bra. Allerede i 18 år alder er 37 % av jentene gift. Mange lavkastejenter og kasteløse jenter risikerer å selges til en kynisk sexbransje og flere smugles også over grensen til India.

Situasjonen for den Mental Helse er akutt og dessverre blir ikke dette tatt godt nok tak i.

Det finnes 59 psykiatere fordelt på 29 millioner mennesker i Nepal. Da sier det seg selv at hjelpen ikke er god nok.

Gjennom partneren Koshish jobber vi med å redusere stigmatisering og vi finansierer også klinikker. Matrika Devkota er grunnleggeren av organisasjonen og han har selv en bipolar lidelse. Matrika jobber politisk på både lokalt og nasjonalt nivå. Han driver også klinikker og fungerer som en ekspert for FN knyttet til temaet Mental Helse i utviklingsland.

Det er et skrikende behov for hjelp - hele tiden - i Nepal. Vær med og gi din støtte til Børsa menighets sitt misjonsprosjekt!

Viktig utdanningsinstitusjon oppgraderes

«Det er med stor ydmykhet og respekt jeg får være med på arbeidet i Nepal. Det er gjort så mye, som har satt store spor.» Dette skriver Brigt Roar Skeie i en rapport til HimalPartner. Han jobber på Knarvik Videregående skole, som er involvert i opprustningen av BTI, Butwal Technical Institute i Nepal.

Tekst: Terje Holmedahl
Fotos: Brigt Roar Skeie

Stine og Brigt Roar fra Knarvik Videregående skole sammen med prosjektleder Raj Kumar Tapa

Dette er yrkesskolen som Odd Hoftun bygget opp tidlig på 1960-tallet. Gjennom United Mission to Nepal hadde han fått i oppdrag å bygge Tansen sykehus, faktisk en kongelig befaling. Dette tok han fatt på med stort mot, vannkraftingeniøren, men oppdaget at det var en skrikende mangel på kompetanse innenfor byggfag, rørleggere, snekkere, elektrikere, etc. Det var foranledningen til BTI. Det ble kalt et institutt og lagt under industridepartementet for best mulig å integrere undervisningen, lærlingene, etc. i den lokale industrien, som etter hvert ble utviklet i Butwal.

Da de startet opp, var Butwal et støvete og ugjestmildt tettsted på ei slette nedenfor Himalaya. I dag er det en by med en yrende industri innenfor tekniske fag. Mange mekaniske verksteder som lager og reparerer utstyr for vannkraftindustrien i inn- og utland ligger der.

CMC-lærerne på BTI sammen med den unge «eksperten» fra Norge

Behov for oppgradering

Nå er det et stort behov for å ruste opp utstyr og materiell på instituttet. Samtidig ønsker myndighetene at BTI skal utarbeide nye læreplaner for to nye fag; ett som går på datateknologisk maskinfag (CNC) og ett innenfor Bygg&anlegg. De skal tas i bruk i hele Nepal. Dette er en fornyelse av «den industrielle revolusjon» som vi fikk bidra til i Nepal fra 1960 fram mot år 2000. Etter en lang søknadsprosess kom den etterlengtede bekreftelsen på at Norad bevilger midler til denne opprustningen i 2018.

Byggingen må være i gang før neste besøk

«Planen er å komme tilbake til BTI i november 2019 eller februar 2020,» sier Brigt Roar Skeie. «Men da må byggeprosessene være i gang. Vi planlegger et bygg for CNC inne på området som BTI er på nå. På andre siden av elva, på en flate, planlegges byggfagavdelingen med både klasserom og verksteder».

Stine Rå var med Brigt Roar på besøket. Stine gikk ut av Knarvik Videregående i fjor og jobber nå som CNC-operatør på Rolls Royce i Bergen.

Flere fagfolk fra Norge bidrar

En annen av fagrådgiverne i prosjektet, Jim Lindquist fra Halden, var også i Butwal sammen med Stine og Brigt Roar, som forteller at Jim bidro mye i viktige samtaler med Raj Kumar Tapa, som er prosjekteder. Han var også med på møter med Utdanningsdirektoratet i hovedstaden Katmandu

Som et ledd i denne prosessen hadde Gjermund Stensrud sist høst et opphold i Butwal der han jobbet frivillig med å bistå BTI i oppgradering av sine datasystemer. Han fikk også mange spennende opplevelser og reiste hjem full av optimisme med hensyn til framtida til BTI, også datateknisk, som er hans fag.

Det er trangt om plassen ved CMC-maskinen når alle vil se

Kontaktinformasjon for Buvik, Børsa og Skaun menigheter

Besøksadresse
Skaun kirkekontor ligger i Skaun rådhus