Sorggruppe

Sorg og Omsorg er landsomfattende, og har som mål å bidra til lokal støttevirksomhet for etterlatte gjennom å legge til rette for gode møtesteder der mennesker i sorg kan gi hverandre gjensidig og likeverdig støtte. Arbeidet er livssynsnøytralt.

Sorggruppe

Ta kontakt for info om når det er oppstart av ny sorggruppe.

Når vi har mistet en av våre nærmeste, kan det for mange være godt å få støtte fra noen utenfor familien og venne­kretsen. Mange har heller ikke familie og venner i nærheten.

Det er viktig at vi slipper sorgen fram, og gir rom for følelsene rundt dødsfallet og tiden etterpå. Dette er en hjelp for å komme videre.

Etter at det første sjokket har gitt seg, kan noen oppleve så sterke og ukjente følelser og reaksjoner at de frykter det er noe alvorlig galt med dem.

Da kan det hjelpe å snakke med noen som vet en del om sorg, og som kan bekrefte at slike reaksjoner er normale i sorg­prosessen.

Denne oppfølgingen kan skje gjennom sorggrupper.

Mange har opplevd stor trøst og hjelp i sorgarbeidet ved å komme sammen med andre som har mistet noen av sine nærmeste.

Vi organiserer sorggrupper hvor 5 – 8 deltakere kan komme sammen for å dele følelser og sette ord på sorgen.

Gruppelederne er frivillige som arbeider ut fra personlig engasje­ment og uten betaling. De har gjennomgått en opplæring, og de står under veiledning når de leder en gruppe. Gruppelederne skal ikke ha en aktiv og fremtredende plass i gruppen, men diskret legge forholdene til rette. På denne måten ønsker vi å bidra til at samværet i gruppen blir en god situasjon for deltakerne, der alle kan få gi uttrykk for sin egen sorg, men også møte andre i deres sorg.

Det er en fordel at det har gått noen måneder etter tapet før en starter i gruppe. Også når det har gått lang tid siden dødsfallet ønsker vi å være tilgjengelige for hjelp og støtte.

Sorg og Omsorg ble startet i 1986 som et samarbeidsprosjekt mellom følgende organisasjoner:

• Den Norske Kreftforening
  • Den Norske Kirke v/Kirkerådet