Type seremoni

Gravplassforvaltningen gjennomfører gravferd for alle og legger til rette for alle tros- og livssyn så langt det lar seg gjøre. En kan velge mellom ulike seremonisteder, og flere typer seremonier: Kistebegravelse, bisettelse og urneseremonier.

Kistebegravelse
En gravferdsseremoni blir gjennomført i en av våre kirker, kapell eller et annet seremonilokale, eller som en direkte seremoni ved graven. Gravfølget følger kisten til graven og seremonien avsluttes etter senking av kisten.

Seremonien kan etter ønske fra pårørende avsluttes i seremonilokalet. Gravferdspersonell foretar så den videre gravferden med senking og lukking av graven.

Bisettelse (ved kremasjon)
En gravferdsseremoni blir gjennomført i en av våre kirker, kapell eller et annet seremonilokale. Etter at seremonien er gjennomført avsluttes den ved at kisten kjøres videre til krematoriet.

Når urnen er returnert fra krematorium blir urnen gravlagt i en urnenedsettelse.

Urneseremoni
En urneseremoni utføres når kremasjon allerede er foretatt. Det gjennomføres en seremoni på lik linje med en begravelse. Seremonien avsluttes ved at gravfølget følger urnen ut til urnegravstedet hvor urnen settes ned i graven. Dette er aktuelt for eksempel når vedkommende døde og ble kremert i utlandet, og kommer til Norge i urne.

Urnenedsettelse
Når urnen er returnert fra krematorium gravlegges den i en urnenedsettelse. Urnenedsettelse kan foregå på følgende måter:

• I stillhet ved en representant fra gravplasspersonell gravlegger urnen uten pårørende tilstede. I etterkant vil den gravferdansvarlige få en skriftlig bekreftelse fra kirkekontoret på at urnen er gravlagt.
  • En enkel urnenedsettelse hvor pårørende og en ansatt setter ned urnen.

Etter at kremasjonen har funnet sted, sender kirkekontoret ut et brev til ansvarlig for gravferden med informasjon om nedsettelse. Ansvarlig for gravferden kontakter kirkekontoret for å avtale tidspunkt og oppmøtested.

Dersom ansvarlig for gravferden og fester av gravstedet er to forskjellige personer, må det foreligge en skriftlig godkjenning fra fester av gravstedet før urnenedsetting kan foretas. Dersom fester ikke godkjenner bruk av gravstedet, må det tildeles et nytt gravsted. Ansvarlig for gravferden gis da anledning til å bli fester av gravstedet.

Askespredning
I Norge er det tillatt med askespredning ute i naturen eller på havet, dersom avdøde selv ønsket dette. Søknad om askespredning sendes til Fylkesmannen, før godkjenning forevises ved Vestfold krematorium og urnen utleveres. Ved valg av denne gravformen kan det ikke settes opp gravminne etter avdøde på gravplass.

Seremonisteder
Det uføres seremonier i alle kirker og kapell i Færder. Man kan også velge å ha seremoni i et annet lokale. Vi gjør oppmerksom på at Nøtterøy kapell er et nøytralt og vakkert rom. Se lenken under for mer informasjon om kirkene og kapellene.

Teie og Torød kirker har ikke gravplass. Ønsker man seremoni i en av disse kirkene, kan seremonien avsluttes der eller følget kan reise til senking av kiste eller urne på gravplass på Nøtterøy kirke.