Leinesfjord kapell

Det første møte om et bedehuskapell i Leinesfjord startet høsten 1908, det ble da oppnevnt en innsamlingskomitè som skulle begynne arbeidet med å skaffe penger til oppføring av Leinesfjord bedehuskapell. Det var lærer T. Lian som gjorde den største innsatsen for å få dette huset reist og i august 1912 ble det holdt møte i byggekomiteen der ble det vedtatt å godta anbudet fra Hans Willumsen og huset skulle ferdigstilles innen utgangen av september 1912. På 50 –tallet ønsket folk i området bedehuset ombygget til kapell slik at forskjellige kirkelige handlinger kunne bli foretatt der. Planer ble lagt og ombygging iversatt. 13 år senere den 26 mai 1963 ble Leinesfjord bedehuskapell innviet av biskop h. E. Wisløff. Bedehuskapellet ble drevet av kommunen fram til 2004. Da fraskrev kommunen sitt ansvar for driften av kapellet. Bygdefolket reagerte med å samle seg om en stiftelse som fram til i dag, ved stor oppslutning fra bygdefolket, driver og vedlikeholder kapellet. Den 14 oktober 2012 hadde Leinesfjord kapell 100 års jubileum.

Kontaktinformasjon for Steigen kirkelige fellesråd

Steigen kirkekontor ligger i 2. etasje på kommunehuset for Steigen kommune i Leinesfjord.

Kontoradresse:                   Myklebostad 1,                           8283 Leinesfjord

E-post:  kirkevergen@steigen.kommune.no Telefon: 922 40 253               Telefon- og besøkstid:                Man-tor 9-15